Tyska matleveransföretaget Hellofresh släpper idag sin rapport för det andra kvartalet och siffrorna är i linje med de preliminära som presenterades för en knapp månad sedan. Omsättningen steg 25,9 procent till 1.957 miljoner euro. Genomsnittligt ordervärde låg på 60,4 euro, vilket kan jämföras med 50,2 i fjol. Justerat ebitda-resultat uppgick till 145,9 miljoner euro (157,8), med en justerad ebitda-marginal på 7,5 procent (10,1). Bolaget hade tidigare flaggat för ett justerat ebitda på mellan 140 och 150 miljoner euro. Marknaden väntade sig vid tidpunkten 133 miljoner. Hellofresh sänkte i juli utsikterna för helåret vilket nu upprepas. Intäktstillväxten väntas bli 18-23 procent och justerat ebitda bedöms mellan 460 och 530 miljoner euro. Hellofresh, som grundades 2011 av bland annat svenska Jessica Schultz (idag investerare via riskkapitalbolaget Northzone), meddelade i slutet av 2021 att bolaget skulle fördubbla investeringarna i sin "kapacitetsexpansion", infrastruktur och produktutveckling till cirka 450-550 miljoner euro under 2022.