Sök

Unga ratar gig-bolagen – varannan pekar på dåliga arbetsvillkor

WoltUbergigekonomi

Foto: Pressbild

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Snabbt och enkelt – men tre av fyra unga använder inte tjänster som Wolt och Uber.
Och varannan ratar branschen på grund av arbetsförhållandena.

Take out till dörren eller en beställd bil mellan hemmafesten och klubben borde vara skräddarsydda snabblösningar för ungdomen.

Men Sveriges unga är inte frälsta av gigekonomin. Det visar en ny undersökning.

Enligt mätningen som Novus har gjort på uppdrag av P3 Nyheter väljer varannan ung person bort gig-tjänster som taxi och matleveranser på grund av arbetsvillkoren. 

Enlig undersökningen är det endast var fjärde ung svensk som säger sig använda tjänsterna. 

Cerin Celik är utredare på fackförbundet Transport. Hon är kritisk till gig-bolagen som arbetsgivare och säger till radion att det är ”djupt problematiskt” att bolag kringgår den svenska modellen genom att inte anställa sin egna personal.

"Det finns flera företag som väljer att medvetet inte ta ett arbetsgivaransvar."

Den beskrivningen vänder sig Carl Zetterqvist mot. Han är vd för finska Wolt, en aktör på marknaden för snabba matleveranser.

“Det får stå för dem helt och hållet. Vi har en modell som de personerna som jobbar med är väldigt nöjda med”, säger han. 

P3 Nyheter har även sökt Bolt och Foodora. Uber skriver i ett skriftligt svar att deras chaufförer är anställda av ett eget åkeri eller driver egna bolag. 

I fjol skrev Breakit om dystra prognoser för gig-branschen. Den tidigare Avanza-ekonomen Claes Hemberg varnade i rapporten “Gig-bolagen pressas att snabbmogna”, som han skrivit på uppdrag av fintechbolaget Gigapay, för att 50 procent av bolagen riskerar att försvinna inom fem år.

Ett problem för bolagen enligt Hemberg var att de generellt har satsat för mycket på teknik, och för lite på själva kunderna.

“Innan de byggde sina tekniska plattformar borde de ha tagit reda på vad kunderna vill ha. Men det är svårt eftersom kunderna ofta inte ens vet det själva. Men det är en återkommande miss. När jag har frågat dem vilka kunder de vill nå så har ett återkommande svar blivit ‘det får vi se’. De lever i ett laboratorium snarare än i en riktig värld”, sa han i samband med rapportsläppet.

Läs mer