Sök

J.Lindeberg rekordökar – värvar Streetwear-grundare till ny e-handelssatsning

Calirootse-handelMode

Johan Lindberg, grundare av J.Lindeberg, och Andreas Koschnike, medgrundare och vd för Caliroots. Foto: Press.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Han byggde streetwear-bolaget Caliroot till ett 500-miljonersbolag.
Nu blir Andreas Koschnike chef när J.Lindeberg tar över sin egen e-handel.

Klädmärket J.Lindeberg tar över utvecklingen av den egna e-handeln från ägaren Bestseller och rekryterar streetwearbolaget Caliroots grundare Andreas Koschnike som ny chef för satsningen. 

J. Lindeberg som grundades av designern och tidigare Diesel-höjdaren Johan Lindeberg i mitten av 1990-talet – initialt med ett ben stadigt i golfens värld – ökade under 2021 sin omsättning i e-handeln med 70 procent, jämfört med året innan. Detta skedde samtidigt som bolaget levererade sitt bästa resultat någonsin, med en vinstmarginal på 11 procent. 

Den totala omsättningen ökade med 600 procent till 827 miljoner kronor och företaget räknar med att spräcka miljardvallen i år. 

Den nya e-handelschefen kommer därmed in med vind i ryggen. 

”Andreas kommer till J.Lindeberg med allt det som krävs för att utveckla varumärket J.Lindeberg i allmänhet och vår e-handel i synnerhet. Kunskap och erfarenheter inom streetwear, mode och sport, absolut. Men han har också bevisat sig som framgångsrik entreprenör”, säger J.Lindebergs vd Hans-Christian Meyer i en kommentar.

När Koschnike var vd på Caliroots växte verksamheten till över 500 miljoner kronor i omsättning fram till att bolaget köptes av sko-återförsäljaren Footway 2020

Högt på agendan efter övertaget av e-handeln ligger en ny sajt. Planen är att en sådan ska se dagens ljus i början av 2023. 

Grundaren Johan Lindeberg har både lämnat och återvänt till J.Lindeberg. 2016 var han efter att ha gjort sorti i slutet av 00-talet tillbaka i bolaget som kreativ rådgivare. 

Johan Lindeberg berättade så sent som i våras för Breakit om sin nya passion – NFT:er och metaversum.

Då gick han in som som kreativ chef för Roya Edition, en ny svensk marknadsplats för NFT:er, alltså ägarbevis för unika digitala verk.

”Jag upptäckte det här för ett halvår sedan. Det är den ultimata fria världen, en värld som jag har letat efter hela livet”, sa Lindeberg.

”Jag vill gå fullt ut i det här”.

 
MISSA INGET! Ladda ner Breakits app (för ett maxat snabbt flöde)

Läs mer