Efter förlusterna – Nelly tvingas spara

Nellye-handel

Helena Karlinder-Östlundh, tillförordnad vd Nelly. Foto: Press

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Nelly gjorde miljonförlust under det första halvåret.

Nu kommer konsekvenserna.

Klädbolaget ska spara och siktar på att kapa nästan en femtedel av kostnaderna och personal kommer att sägas upp.

E-handelsbolaget Nelly har det tufft visade sommarens rapport för det första halvåret. Rörelseresultatet uppgick till -42 miljoner kronor, en kraftigt försämring från 2021. Omsättningen minskade med 11 procent. 

Bolaget försöker nu parera den negativa utvecklingen genom att spara. Det nya programmet ska enligt planerna minskade de operativa kostnaderna med 15-19 procent om man jämför med fjolåret. Det motsvarar cirka 40-50 miljoner kronor. 

“Åtgärderna kommer huvudsakligen att implementeras under 2022 och inkluderar personalminskningar inom tjänstemannaorganisationen som möjliggörs av fortsatta effektiviseringar i hela verksamheten, inklusive sortiment, systemportfölj och kärnprocesser. Fackliga förhandlingar kommer att inledas inom kort”, skriver bolaget. 

Nellys åtgärder omfattar även att en minskning av marknadsföringskostnaderna under resten av 2022. Dessutom vill bolaget genomföra “ytterligare förbättringar inom logistikverksamheten”. 

Vd tvingades lämna

I början av sommaren fick Kristina Lukes lämna vd-posten i Nelly och hon kommer att ersättas av Ludvig Anderberg som tidigare jobbat inom bolaget. Han tillträder inte förrän i augusti, men den tillförordnade vd:n Helena Karlinder-Östlundh uttalar sig: 

"Vi förenklar hela vår verksamhet, så när vi nu minskar vår sortimentsbredd, rationaliserar våra it-system och optimerar hur vi arbetar, då kan vi leverera en konkurrenskraftig kundupplevelse på ett mer effektivt sätt. Vi kommer endast bli ett långsiktigt lönsamt bolag om vi har rätt fokus och även rätt storlek på vår organisation". 

Läs mer