Sök

Blankens ökar intäkterna med 27 procent – öppnar dörren för investerare

BlankensinfluencersEntreprenör

Theresa Schedvin, COO, och Cecilia Blankens, grundare och vd på Blankens.

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Cecilia Blankens var en av Sveriges första bloggare och driver idag ett populärt skovarumärke som ökat sina intäkter rejält. Nu är det dags att skala upp.

“Vi har allt riggat. Nu vill jag ha in en partner som kan vara lite våghalsig”, säger Cecilia Blankens till Breakit.

2005 skrev Cecilia Blankens sin första bloggpost och blev snabbt en profil att räkna med. Med ett yrke som modejournalist i grunden sadlade hon 2014 om och startade sko- och väskvarumärket Blankens som hon idag driver tillsammans med den operativa chefen Theresa Schedvin. Märket, som säljer alltifrån loafers till klackar, har fått en skjuts av Cecilia Blankens community på strax över 30 000 följare på Instagram.

“Vi har aldrig varit jättestressade att skapa något stort snabbt, utan har prioriterat att ha koll på vårt bygge. Att göra bra produkter tar lite tid och nu känns det som att vi har nått en framgång som vi verkligen förtjänat”, säger hon.

Bokslutet från 2021 visar på en uppgång från 7,9 miljoner kronor till 10,9 miljoner. Vinsten landade på 1,2 miljoner, jämfört med 461 000 kronor året innan. Hittills under 2022 har man legat över budget varje månad.

Influencers som ambassadörer säljer bra, men den starkaste kanalen är faktiskt nyhetsbrev. En annan framgångsfaktor är direct-to-consumer-trenden. 

“Vi har alltid skippat mellanledet och sålt genom egen onlinebutik. Det var inte speciellt lätt på den tiden – det fanns inget Klarna till exempel – utan vi var väldigt tidiga med allt sånt.”

Även hållbarhetsarbetet kan ha hjälpt tillväxten, menar Cecilia Blankens.

“Försäljningen kan ju bli komplicerad när man har hållbarhet som ledord, eftersom vill att folk ska handla ansvarsfullt. Men vi har många återkommande kunder och vi har inte behövt lägga tid på att leta nya. Det är så vi har växt organiskt.”

En nyhet för i år är att de kommer samarbeta med svenska viltvårdare och ta till vara på läder från djur som har behövt tas bort på grund av överflöd.

“Istället för att kastas så använder vi skinnet till våra produkter. Blankens har alltid haft en plan att pusha skobranschen.”

Vill ta in investerare

Cecilia Blankens kontrollerar idag hela varumärket, men är redo att släppa in någon ytterligare.

“Jag ser uppskalningsmöjligheterna som stora. Vi har allt riggat, det är egentligen bara att trycka på knappen. Nästa steg är att ta in en partner som kan vara lite våghalsig inom affärer. Det är svårt att vara det med ett varumärke som man har en personlig koppling till.”

Är du ute och letar?
“Ja, lite halvaktivt. Men det känns viktigt att det är rätt person som tycker att det vi gör är bra. Det är jättehärligt med höga vinster, men inte på bekostnad av produkterna.”

Orosmolnen för Blankens framåt ligger i produktionskedjan.

“Världsläget idag gör det absolut struligt, med små larviga komponenter man inte ens visste fanns som är svåra att få tag i. Under coronapandemin hade vi ändå en fördel genom att ha produktion i Europa. Det sker nu konkurrens om produktionen i Europa, det märker man.”

Läs mer