Picsmart bär hem kassarna från butiken – fyller sin kassa med 25 miljoner

KavallPicsmartlast mile

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Utmanaren har tredubblat omsättningen och dubblat värderingen på ett år.

Det blir allt trängre på last mile-marknaden. Och avstånden som varorna ska levereras på blir kortare. Picsmart vill knipa sin del av kakan genom att erbjuda fossilfria hemleveranser av matkassar från den lokala matbutiken. 

Bolaget bildades 2019 och för det brutna räkenskapsåret 2020/2021 omsatte bolaget tre miljoner kronor. Det senaste räkenskapsåret har den siffran mer än tredubblats till 10 miljoner kronor, berättar vd:n Christopher Heybroek för DI Digital

Samtidigt som bolagets försäljning tar fart har Picsmart fyllt kassan med ytterligare 25 miljoner kronor genom en nyemission. Tillskottet har fördubblat värderingen av bolaget sedan förra sommaren. 

”I den senaste emissionen landade värderingen på 175 miljoner kronor”, säger Christopher Heybroek till DI. 

I rundan deltar tidigare ägare som Aggregate Media, Notar-grundaren Pasha Sabouri och Myyrynpelto, som ägs av Fredrik von Limburg StirumÄven Fazer och familjen Ehrnrooths investmentbolag har investerat. 

Ny i ägarlistan är internationella investeraren Artmax som kliver in som storägare.

I början av juli skrev Breakit om en avkylning på den stekheta last mile-marknaden globalt, med varselvåg i släptågen.

På hemmaplan märktes tunga förluster hos hajpade Kavall. 

Bolaget, som erbjuder 10-minutersleveranser till stressade storstadsbor och har plockat in 225 miljoner kronor det senaste året, visade en förlust på -28,3 miljoner kronor för de första åtta månaderna. 

 

Läs mer