Sök

Annonssamarbete med Swedish Stockings

Så här blev svenskarnas hållbara strumpbyxor (i dubbel bemärkelse) en global affär

Swedish stockingsMode och skönhet

Jörgen Andersson, delägare och Linn Frisinger, grundare av Swedish Stockings

Kristofer Steneberg

Varje år tillverkas häpnadsväckande 8 miljarder par strumpbyxor. Majoriteten tillverkas av oljebaserad nylon och det är en riktig köp- och slängprodukt. Så borde det inte vara, tyckte grundarna av Swedish Stockings – och tog fram en strumpbyxa som är hållbar på fler sätt än ett.

Swedish Stockings ena grundare Linn Frisinger hade ingen erfarenhet alls från modebranschen när hon en kväll för 8 år sedan såg en dokumentär på tv – ”glödlampskonspirationen”.

”Dokumentären handlar om hur företag med flit tillverkar produkter för att gå sönder efter en viss tid. Strumpbyxor är ett typexempel – för 50 år sedan höll de mycket längre än de gör i dag. Med tanke på hur många par som tillverkas, och att produkten är oljebaserad, är det helt ohållbart. Det var då jag och Nadja Forsberg bestämde oss för att göra något åt det”, säger Linn Frisinger.

Snabbspola några år så tillverkar Swedish Stockings strumpbyxor av till exempel återvunnen nylon, petflaskor, fisknät och växter. Klimatavtrycket blir klart lägre på det sättet, men materialvalet i sig är bara ett sätt att minska miljöpåverkan.

”Produktionsprocessen är minst lika viktig. Vår tillverkning sker i en zero waste-fabrik i Italien som drivs med solenergi. Och efteråt, när strumpbyxorna väl behöver bytas ut, så arbetar vi med ett recyclingprogram. Alla kan skicka använda och trasiga strumpbyxor till oss, även om de inte är köpta från oss. Av de gamla strumpbyxorna tillverkar vi bord designade av Gustaf Westman”, förklarar Linn Frisinger.

Här kan du kolla in borden som Swedish Stockings tillverkar av återvunna strumpbyxor.

Lång livslängd – men bara hållbarhet bygger inte framgång

Hur strumpbyxorna tillverkas är centralt i produktutvecklingen – Swedish Stockings har till exempel just tagit fram en strumpbyxa som motverkar maskor. Men hur kunderna använder sina strumpbyxor är också en viktig hållbarhetsfaktor.

Jörgen Andersson är en av delägarna i Swedish Stockings. Han kommer tidigare bland annat från rollen som global marknadschef på H&M.

”På förpackningarna och i våra andra kanaler berättar vi om hur man tvättar dem rätt och andra metoder för att förlänga livslängden – vi säljer till exempel mjukgörande salvor och fotvårdskit som minskar risken för att strumpbyxorna går sönder. Vi pratar alltså hellre om hur du kan använda plagget längre än om att du får rabatt på nästa köp”, berättar Jörgen Andersson.

Men hållbarhet i sig räcker inte för att ta marknadsandelar på en mogen marknad.

”Att göra snygga och riktigt bra produkter är så klart kärnan i vårt erbjudande – om inte kunderna älskade våra produkter så spelar det ingen roll hur hållbara de är. Hållbarheten är ett mervärde, och en anledning att komma tillbaka till oss”, säger Jörgen Andersson.

Bästa sätten att skapa tillväxt och lojalitet

Förra året landade omsättningen på knappt 16 miljoner kronor – i år är siktet inställt på 25 miljoner kronor. Men hur går det då till att växa och ta globala marknadsandelar – framför allt när affärsmodellen är att sälja färre strumpbyxor till varje konsument?

Vi lämnar till och med 30 dagars garanti på våra strumpbyxor, och det är vi ensamma om i världen

”Alla som håller på med e-handel vet att det är dyrt att skaffa nya kunder. Så rent affärsmässigt är det bästa vi kan göra att skaffa riktigt nöjda kunder som återkommer. Vi lämnar till och med 30 dagars garanti på våra strumpbyxor, och det är vi ensamma om i världen”, säger Linn Frisinger.

Jörgen Andersson fyller i, och lyfter vikten av att välja exportmarknader med omsorg.

”Vi har ju tänkt export sedan dag ett och självklart är hållbarheten viktig i vår kommunikation. Att inspirera och informera skapar trovärdighet och lojalitet, och det gäller ju särskilt på marknader som själva kommit långt på hållbarhetsområdet. Vi var till exempel tidigt in på den holländska marknaden, där konsumenterna kommit långt i sitt engagemang.”

Efter en pandemi där de främsta anledningarna till att bära strumpbyxor – till kontoret eller till fest – nästan varit obefintliga, siktar nu Swedish Stockings framåt.

”Vi har kunnat ägna mer tid åt produktutveckling under den här tiden – och vårt sortiment innehåller nu också leggings, barnstrumpor och toppar. Nu ska vi fortsätta att inspirera och informera våra kunder i hur de kan göra skillnad i det lilla – och fortsätta att ta fram världens snyggaste och mest hållbara strumpbyxor, avslutar Linn Frisinger.

Vill du läsa mer om Swedish Stockings hållbarhetsarbete – klicka här.

Läs mer