Sök

Mer gnissel för de smarta låset Glue – fortsätter blöda pengar

Glue

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Tungt år för Glue.

Glue är det smarta låset som sätts utanpå ytterdörrens ordinarie och som kan låsas upp med en mobiltelefon. Tanken är att både familj, vänner och leverantörer av e-handelsvaror ska få tillgång till hemmet med den digitala lösningen. 

Bolaget har fått tung backning och tagit in 74 miljoner från bland annat H&M:s Karl-Johan Persson, förre Lundin Petroleum-toppen Ashley Heppenstall och VNV Globals Per Brilioth.

Men affären har inte tagit fart och Glue har blött pengar. 2020 backade bolaget 36 miljoner kronor och förra året var ännu värre. Då landade förlusten på -40,8 miljoner visar den färska årsredovisningen som kommit in till Bolagsverket. 

Fallet i omsättning var ännu mer dramatiskt. Den landade på 2,9 miljoner, kraftigt ner från fjolårets siffror på 10,7 miljoner.

Förutom det smarta låset har Glue också utvecklat den egna plattformen Inhom som kopplas till det smarta låset. Den låter användaren handla från Glues partner som sedan kan leverera direkt in i hemmet. På så sätt kan kunderna samla och få överblick över alla sina leveranser på ett ställe.

Läs mer