Sparpaket och vd-byte – nu lyfter det för Storytel

StorytelStreamingLjudböcker

Ingrid Bojner, tf vd Storytel. Foto: Press

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Det har hänt mycket på Storytel på kort tid – efter 17 år bytte bolaget vd och i mars stod det klart att 100 av 700 medarbetare tvingas gå.
Nu bekänner streamingjätten färg för andra kvartalet och siffrorna visar både ökande intäkter och positiv ebitda-marginal.

Ljudboksjätten Storytel ökade omsättningen med 27,7 procent under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelseförlusten minskade samtidigt och sjönk under 100 miljoner.

"Jag är stolt över att kunna konstatera att Storytel såg en streamingtillväxt exklusive Ryssland på 31 procent under det andra kvartalet, och en positiv ebitda-marginal på 1,6 procent för koncernen justerat för jämförelsestörande poster”, säger den tillförordnade vd:n Ingrid Bojner som tog över efter att Jonas Tellander lämnat efter 17 år på posten

”Detta drevs av fortsatt tillväxt på våra prioriterade marknader i Norden, Europa samt USA och ett målmedvetet engagemang för att effektivisera kostnader, investeringar och resurser i linje med vår fokuserade strategi", fortsätter Bojner. 

Omsättningen steg från 611,2 miljoner kronor till 780,7 miljoner kronor. Streamingintäkterna steg med 29 procent till 704 miljoner kronor, vilket kan jämföras med bolagets prognos på  698-705 miljoner kronor.

Rörelseresultatet blev -94,5 miljoner kronor, en minskning från motsvarande period i fjol på -118,6 miljoner kronor.

Storytel var ett av bolagen som i våras meddelade ett omfattande sparpaket. 100 av de totalt 700 medarbetarna skulle tvingas gå

I juli skrev Breakit att Storytel tappade kunder i andra kvartaletTappet på 20.000 sedan första kvartalet är i sin helhet hänförligt till länder utanför Norden och bolaget har tidigare under året sagt att man ska fokusera på ett mindre antal marknader än tidigare. 

Då kom också nyheten att Storytel skulle lansera ett nytt abonnemang riktat till personer som påverkas av inflationen. 

Den nya abonnemangsformen, som Storytel kallar Basic, har begränsningar vad gäller hur mycket tid kunden kan spendera på plattformen och lyssna på böcker. Abonnemangstypen lanserades “med framgång” under det andra kvartalet sa Ingrid Bojner. 

I den färska rapporten guidar Storytel för fortsatt ökande streamingintäkter under tredje kvartalet, på 724-731 miljoner kronor. För helåret är målet att öka med 30-34 procent, inklusive förvärvet av Audiobooks.com men exklusive Ryssland.

Ebitda-marginalen bedöms i år bli i intervallet -3 till 0 procent.

 

Läs mer