Epidemic Sound får tuff konkurrens ​​– nu lanseras Cora Music med massa hits

Epidemic SoundCora Music

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

“Fyller ett stor hål på marknaden”, säger bolagets vd Malte Andreasson.


Epidemic Sound har byggt ett miljardbolag på att ljudsätta allt ifrån Youtube-klipp till tv-serier. Förra året omsatte bolaget nästan 880 miljoner kronor och det är klart att det öppnar för andra aktörer att slå sig in i på marknaden. 

Redan förra sommaren gick upphovsrättsorganisationen Stim ut med att de skulle starta en konkurrent. Den fick namnet Cora och United Screens förre vd Malte Andreasson klev in som vd. 

Och nu har tjänsten lanserats.

“Cora Music är en tjänst som fyller ett stort hål på marknaden”; säger Malte Andreasson i ett pressmeddelande.

“Musik är en självklar del av alla underhållning, men på Sveriges 10.000 mest aktiva youtube-konto ekar det tomt eller så används anonym eller slätstruken musik.”

Det låter som en hård dom mot youtubers och inte minst Epidemic Sound där den mesta musiken kommer ifrån. Coras trumfkort är att du via deras abonnemang kan få använda musik från svenska artister som Miss Li, Daniel Adams Ray och Titiyo. 

Nu får youtubers för första gången  möjligheten att musiksätta sina videor med kända låtar av kända artister, till ett lågt pris och  utan att behöva fundera på detaljer kring copyright”, säger Malte Andreasson.

 “Vi är en one-stop-shop för musik på  Youtube.”

Cora Music är ett dotterbolag till Stim som själva uppger att de är den första upphovsrättsoganisationen i världen som kan erbjuda tjänsten. 

“Cora Music är ett viktigt strategiskt steg för Stim, och öppnar upp en ny marknad som ger  möjligheter till ökad ersättning för låtskrivare och kompositörer”, säger  Casper Bjørner, vd på Stim.

“Nu gör vi det extremt  enkelt för Youtubekreatörerna att använda känd musik, samtidigt som upphovspersonerna får betalt.”

 

Läs mer