Sprouds fem krav på politikerna: Sverige kan bli bäst i klassen – så här visar vi vägen

SproudFoodtechKlimathotet

Sara Berger, vd på Sproud. Foto: Press

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Framtiden är växtbaserad och Sverige har chans att bli ledande i en grön revolution – om politikerna vågar.
Det säger Oatly-utmanaren Sprouds vd som listar sina fem krav på makthavarna inför valet.
Hon vill se statligt stöd till innovatörerna att skala upp när snålvindarna blåser och att man slutar pusha komjölk och kotletter på skolbarnen.

Det är valår i Sverige och riksdagspartierna tävlar om att trumfa varandra i frågor om sjukvård och brottsbekämpning. Men en livsomvälvande och nödvändig revolution lyser med sin frånvaro i debatten. Det anser Sara Berger, vd för det Malmöbaserade foodtech-bolaget Sproud som tillverkar en dryck baserad på ärtprotein i randig kostym. 

Berger menar att Sverige kan bli världsledande inom hållbart producerad mat och leda den globala livsmedelsomställningen – om politikerna vågar erkänna att framtiden är växtbaserad och fattar mod att agera.

”Politiker behöver börja arbeta ännu mer aktivt med livsmedelsfrågan. Det arbetas med omställningar på energiområdet och inom infrastruktur men inte på samma sätt inom livsmedel.”

Sara Berger lyfter fram kriget i Ukraina, och den stoppade spannmålsexporten som drabbade stora delar av världen, som ett pinfärskt exempel på hur lätt den globala livsmedelsförsörjningen kan rubbas. Hon säger att Sveriges självförsörjningsgrad länge har varit en ”no-no” att prata öppet om.

”Nu behöver vi kraftsamla och ställa om hela matsystemet.”

För Breakit listar foodtechchefen sina fem krav på politikerna: 

  • Driv på omställningen av livsmedelssektorn och stötta innovativa gröna uppstartsbolag inom grön och hållbar mat.
  • Gör svensk hållbar livsmedelssektor till ett prioriterat tillväxtområde och ett fokus för export. 
  • Sluta subventionera komjölk. Låt oss konkurrera på lika villkor. 
  • Stimulera ökad odling och förädling av proteinråvara, Sverige behöver mer växtbaserad proteinråvara för att klara framtida tillväxt
  • Tillsätt nationellt utbildningsprogram för att informera och inspirera till ökad konsumtion av växtbaserad mat och dryck

Sproud-vd:n tror att den bubblande foodtech-branschen har en nyckelroll att spela om Sverige ska bli bäst i klassen på hållbar matproduktion. 

Innovation i kombination med ett kulturarv av skonsamt jordbruk bådar gott för framtiden, om branschen ges möjlighet att skala upp, säger hon. 

”Det krävs uppskalningsmöjligheter! Svenska politiker har varit duktiga på att tillföra medel till forskning och det har funnits en bra samverkan mellan myndigheter. Men det saknas satsningar på bra idéer.”

Ny skakigare marknad

Ett sådant stöd skulle inte minst komma väl till pass för mindre bolag i en ekonomiskt osäkrare tid. 

”Nu går vi in i en ny tid med stigande räntor och högre inflation, då kapitalet agerar mycket mer försiktigt. Då måste staten komma in och ge stöd att skala upp om vi på allvar ska skapa snabb och stor förändring”, säger hon.

Berger pekar på Danmark som miljardsatsar på en omställning mot växtbaserat lantbruk. 

”Där kan man få stöd i själva uppbyggnaden. Historiskt sett har det varit stora spelare som drivit fram livsmedelsutvecklingen, nu måste man titta på de mindre aktörerna som skapar livsmedelsbolag från ett vitt papper, och då kommer det att krävas kapital och samordningsmöjligheter för att skala upp.”

Eftersträvar positiv symbios

Sproud-vd:n säger att mjölk- och köttkonsumtionen måste minska – och att politikerna måste våga tala positivt om detta och inte elda på polariseringen mellan olika läger. Hon har som förslag att köttbönder ska kunna få ett omställningsstöd för att gå över till växtbaserat lantbruk. 

”Det är tufft att vara lantbrukare och ibland har man målat upp dem som klimatbovar. Det är helt fel. Jag tror dessutom att det finns jättemånga bönder som är intresserade av ställa om till mer växtproduktion eller vara med i projekt som fångar upp koldioxid”. 

Svensken äter i genomsnitt sin egen vikt i kött per år (om man väger 80 kilo vill säga). En minskning till 20 kilo vore en stor framgång, säger Sara Berger.

”Alla aktörer kan göra otroligt mycket för klimatet men det krävs att alla kan erkänna att vi befinner oss i den positionen vi gör. Kan vi göra det i positiv symbios så är det jättebra.”

Hur lång tid tror du att det kommer att ta att ställa om?

”Det är som att fråga: Hur långt är ett snöre?”

”Jag tror såhär. Politikerna har visat ett starkt intresse att lyssna på livsmedelssektorn men man har inte bejakat uppskalning av innovativa idéer från mindre aktörer. Att skapa ett nytt livsmedelssystem kommer att vara som att vända en oljetanker.”

Det politiska modet handlar om att våga satsa på uppskalning och använda mindre traditionella metoder som pilotprojekt och samarbeten mellan aktörer, säger Sproudtoppen. Hon tycker att det är viktigt att titta på de unga, där en klar majoritet enligt en undersökning från Ungdomsbarometern som Sproud låtit göra säger att de föredrar växtbaserad dryck framför komjölk. I USA är den siffran ännu högre. 

Från politisk håll efterlyser Sara Berger ett brett utbildningsinitiativ. 

”Vi står inför något viktigt. Klarar vi inte ställa om livsmedelssektorn så kommer vi inte nå klimatmålen. Jag kan bli provocerad av att min son fortfarande får lära sig att steka kotletter på hemkunskapen.”

Sproud grundades av Maria Tegman, Nicklas Jungberg och Christopher Robertson. När Berger tog över vd-posten efter Tegman 2021 sa hon att målet var att omsätta 500 miljoner kronor 2024.  För 2021 var målet ambitiösa 100 miljoner kronor men pandemin satte käppar i hjulet för Malmöbolaget. Omsättningen landade i linje med 2020 på över 25 miljoner kronor med ett rörelseresultat på –49 miljoner kronor. 

Läs mer