Sök

Hon är toppchef på miljardbolaget i Silicon Valley – berättar om misstagen, utmaningarna och succéreceptet

SnowflakeSaaS

Denise Persson, marknadschef på Snowflake

Emil Widhagen

Emil Widhagen

Reporter

Amerikanska datajätten Snowflake har ett börsvärde på drygt 500 miljarder svenska kronor. Som marknadschef har Denise Persson varit och byggt upp bolaget från 100 till 4500 anställda.

Läs om hennes resa i denna exklusiva Breakit-intervju.

Denise Persson är vid det här laget en riktig veteran i tech-Sverige och har varit med och byggt fyra globala jättar som marknadschef, med flera lyckade exits. Utöver det är hon bland annat styrelseledamot i svenska unicornen Neo4j och investerare (tillsammans med Zlatan) i Patrik Trans Validio.

Det började i mitten av 90-talet med Genesys, som kan liknas med en tidig version av Zoom för företag. Då var det dock långt ifrån självklart med en karriär inom tech-sfären. 

“På den tiden var det inte många som jobbade med startups. Folk fattade inte vad jag höll på med. Det var en kompis till min syrra som tjatade på mig att jag borde börja jobba på Genesys. Jag lockades av kickarna, som du inte kan få på ett stort etablerat företag. Du är själv en del av visionen och du säljer till ‘believers’. Allt gick väldigt snabbt och nådde du veckomålen var det champagne på fredagen”. 

Det var det minsta bolaget jag hade jobbat med på många år men jag trodde verkligen på det

Efter mer än ett decennium på Genesys, bland annat åtta år som global marknadschef på det Nasdaq-noterade bolaget, bar det vidare till Silicon Valley för två nya scaleups i rollen som marknadschef. Först molntjänsten ON24 i fem år och sedan tre år för API-plattformen Apigee som 2016 blev Googles näst största förvärv någonsin.

Från 100 anställda – till 4 500

Efter det var det dags för Snowflake, som på den tiden hade runt 100 anställda. 

“Det var det minsta bolaget jag hade jobbat med på många år men jag trodde verkligen på det. Jag blev såld på tjänsten som innebär att kunderna kan låsa upp och få tillgång till all sin data. Data är ju vår tids guld som man säger”. 

Idag har Snowflake växt till över 10 miljarder kronor i omsättning och ska nå cirka 20 miljarder kronor i år. Totalt 4500 är anställda på bolaget, som värderas till omkring 500 miljarder kronor på börsen. 

Vad har ni gjort för att växa?

“I grunden handlar det ju om att skapa världens bästa produkt men det finns mycket annat också. Någonting vi har lärt oss de senaste åren är att man är väldigt anpassningsbar både som organisation och i vad man gör. Vi har ett otroligt kundfokus där vi i väldigt hög utsträckning anpassar oss efter vad kunden efterfrågar, även om det betyder att våra intäkter sjunker kortsiktigt”, säger Denise Persson och fortsätter:

“Sedan måste organisation vara väldigt anpassningsbar när man växer fort och man får vara beredd på att flytta runt folk en hel del. Jag har också varit väldigt noga med att anställa folk i min närhet som är helt olika mig själv. Till exempel så är jag väldigt kreativ och gillar att blicka framåt på “next big thing”. Då anställer jag folk som är väldigt bra på det praktiska och på att genomföra”. 

 När noteringen väl sker blir du en världsnyhet över en natt och då måste du vara redo

I september 2020 noterades Snowflake på New York-börsen vilket har beskrivits som en stor succé gällande kundanskaffning och ur ett varumärkesbyggande perspektiv. 

“Misstaget många gör är att förbereda sig alldeles för kort tid inför noteringen och vad de kommer att innebära ur ett marknadsföringsperspektiv. Vi började arbetet tolv månader innan för att se till att verkligen tydligt kunna sätta vår positionering. När noteringen väl sker blir du en världsnyhet över en natt och då måste du vara redo”.

Som alla techbolag har Snowflake gått betydligt sämre på börsen i år än tidigare och är kursen är ner med mer än 50 procent 2022. Trots det menar Denise Persson att det tuffare läget inte påverkar bolagets faktiska affär särskilt mycket. 

“Det kommer snarare ge en boost till oss när alla måste kolla på var de kan spara in pengar med tanke på hur mycket vår tjänst hjälper kunderna att effektivisera. Vi har dessutom kunder i alla storlekar och branscher vilket gör oss mycket mer resistenta med recensioner jämfört med någon som kanske bara har kunder i ett litet nischat segment. Vi kommer inte dra ner på vår egen verksamhet utan gasa genom att anställa ytterligare 1500 personer i år”.

Vi kommer inte dra ner på vår egen verksamhet utan gasa genom att anställa ytterligare 1500 personer i år

Utmaningar och misstag

Denise Persson menar att resan förstås har kantats av en rad olika utmaningar och misstag. Hon lyfter fram några specifika saker: 

“De stora misstagen är kopplat till anställningar, både personer som man anställt när man inte borde och tvärtom. Det svåraste som finns är när man måste säga upp någon, och ju längre man väntar desto svårare blir det”, säger hon och fortsätter:

“Ett misstag som jag tror att många gör är att vara kvar på sina jobb alldeles för länge. Den extrema anställningstryggheten i Sverige är verkligen på gott och ont. I grunden är det ju bra, men det gör också att folk fastnar på sina arbetsplatser och med jobb som de hatar alldeles för länge, jämfört med hur det ser ut i Kalifornien exempelvis där det finns mycket större rörlighet”. 

Vad har de stora utmaningarna varit?

“Den allra största utmaningen har varit att tro på mig själv och ha tillräckligt mycket självförtroende. Man måste också våga säga ja till erbjudanden och testa på nya saker när de dyker upp. Det är inte roligt att göra saker man är livrädd för men det är faktiskt inte så farligt att vara lite rädd”.  

Du har varit på Snowflake i över fem år nu. Du är inte sugen på en ny resa snart?

“Nej! Som jag ser det är vi fortfarande bara i början. Vi växer fortfarande så snabbt och det är fortfarande så mycket som händer.  Där här är min ‘baby’ som jag har varit med och byggt upp till 10 miljarder i omsättning. Om de vill bli av med mig får de skicka ut mig! Vi har kontrakt på tre månader i taget, om jag inte levererar är det slut. Jag lever med att alla dagar kan vara min sista”. 

Jag lever med att alla dagar kan vara min sista

Vad har du för råd till unga som vill göra samma karriär som du har gjort?

“Var inte rädd för att jobba. Hårt arbete betalar sig. Jag kommer från en familj där man började sommarjobba i tidig ålder och det la en grund. Det många missar är att ett mindset med att jobba dubbelt så mycket också innebär att du lär dig dubbelt så mycket. När jag gick in som global marknadschef vid 27 års ålder på ett börsnoterat bolag var det svinläskigt, men det ger också det allra bästa tillfället att lära sig saker”. 

Psst! Vill du träffa Denise Persson i ett litet, exklusivt sammanhang? Breakit har bjudit in henne till båda våra nätverk Leaders in SaaS och CMOs in tech. Vi har några platser kvar så se till att säkra din plats!

Läs mer