Sök

Hercare ska lösa kvinnohälsan med klinik och app – siktar på att ta in 50 miljoner

HercareHälsaVård

Zeinab Daugaard, vd på Hercare. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Hercare har både fysisk klinik och app för att ge kvinnor råd kring deras hälsa. Nu planerar bolaget för expansion och vd:n Zeinab Daugaard berättar för Breakit om planerna.
Samtidigt laddar bolaget för att ta in uppemot 50 miljoner kronor i en nyemission.

Kvinnokliniken Hercare satsar stort på att ta plats även i den digitala världen genom sin app som fokuserar på PMS, förklimakteriet och klimakteriet. Där användarna ska kunna spåra, få förståelse om och hitta lösningar för sin hormonella hälsa. 

Under 2021 omsatte Hercare cirka 18 miljoner kronor, en ökning med 60 procent mot föregående år. Samtidigt som resultatet landade på minus 5,8 miljoner kronor. 

I år siktar Hercare, med vd:n Zeinab Daugaard i spetsen, på att växa verksamheten ytterligare. Just nu står bolaget i startgroparna att lansera en större uppdatering till sin app, med tillhörande SaaS-modell, samtidigt som de planerar en runda på uppemot 50 miljoner kronor för att ta klivet ut i Europa.

“Det är uppenbart att det finns ett otroligt stort behov för lösningar som riktar sig mot kvinnor och deras hälsa. Vi ser en fortsatt stor efterfrågan på våra tjänster, både från kunder men också från försäkringsbolag och företag”, Säger Zeinab Daugaard och fortsätter 

“Premium-tjänsten vi lanserar nu är riktat direkt mot konsument. Men vi ska släppa den i en företagsversion i år också. Flera arbetsgivare är intresserade av att erbjuda lösningar inom kvinnohälsa till sina medarbetare och försäkringsbolag gör också extra satsningar inom det här området.”

Satsar på fysiskt och digitalt

Appen som idag har runt 20.000 användare ska fortsätta att finnas i en gratisversion med sina vanliga funktioner framöver. Den nya satsningen på abonnemangstjänster ligger i att ge användarna personliga råd och rekommendationer för att förbättra sin hälsa. 

Idag har Hercare en kvinnoklinik i verksamheten. Men Zeinab Daugaard berättar att omkring 80 procent av alla besök till Hercare är digitala idag.

“I år är planen att vidareutveckla verktygen för egenvården för kvinnorna, så att de med rätt råd och insikter kan ta tag i sitt välbefinnande. När man väl behöver den fysiska vården så finns vi också där och är tillgängliga. Till skillnad från många som valt antingen kliniker eller digitala lösningar så finns vi över hela den digi-fysiska vårdkedjan”, säger hon.

Hur påverkar det nuvarande investerarklimatet eran runda?

“Det har inte undkommit någon hur värderingarna av bolag har förändrats. Men behoven hos kvinnor har inte förändrats och målgruppen är dessutom stor – halva befolkningen är ju kvinnor. Och med tanke på att vi har en fortsatt stark tillväxt under de första sex månaderna i år så känner vi oss trygga i att investerarna också ser att det är en fortsatt stark och viktig marknad att satsa på”, säger Zeinab Daugaard och fortsätter:

“Många investerare vill se att SaaS-bolag har en lönsamhet nära förestående och det kan vi uppvisa inom en snar framtid. Man är inte lika villig att satsa stora belopp på bolag som inte kan visa lönsamhet på många år.”

Hercare har 24 anställda idag exklusive konsulter. Bolaget grundades 2018 av Mia Lundin

För att resa pengar har Hercare anlitat Evli corporate finance.

Läs mer