Acast lägger vantarna på amerikansk jättedatabas – för 283 miljoner kronor

Acastpodcast

Ross Adams, vd Acast. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Poddar växer så det knakar globalt. Nu förvärvar Acast den amerikanska databasen Podchaser för att skaffa sig en fördel i kampen om poddmarknaden.

Det svenska poddbolaget Acast köper den amerikanska databasen Podchaser för 27,2 miljoner dollar, eller omkring 283 miljoner kronor baserat på dagens dollarkurs. Det framgår av ett pressmeddelande från bolaget. Utöver den fastslagna köpesumman kan ett tillägg på upp till 6,8 miljoner dollar, eller cirka 71 miljoner kronor, tillkomma beroende på hur bolaget presterar framöver. 

Podchaser har skapat en databas som kartlägger över 4,5 miljoner poddar liksom deras betyg och recensioner. I databasen finns också information om annonsörerna för de 5.000 största poddarna i världen. Något som totalt skapar en samling på över 1,7 miljarder datapunker för poddbranschen att använda sig av.

Med den databasen i bolaget vill Acast nu stärka sitt erbjudande till både kreatörer och annonsörer.

“Som ledare för det öppna podcastekosystemet kommer Acast och Podchaser gemensamt accelerera innovation och demokratisering av podcastekosystemet för poddkreatörer, lyssnare och annonsörer över hela världen. Vi kommer tillsammans maximera potentialen i det öppna podcastekosystemet, och inte bara vara i paritet med aktörer som har data bakom stängda betalväggar, utan även gå förbi dem”, säger Acast vd Ross Adams i ett pressmeddelande. 

Acast aktiekurs steg kraftigt på beskedet om förvärvet. vid 09:50-tiden var aktien upp 7,19 procent. Den ökningen motsvarar nästan hela den initiala köpeskillingen.

Podchaser blir efter transaktionen ett helägt dotterbolag till Acast. Köpet består till 85 procent av kontanter och resterande 15 procent utgörs av både nyemitterade aktier och teckningsoptioner som omedelbart omvandlas till nya aktier.

Enligt pressmeddelandet förväntar sig Acast att Podchaser ska vara kassaflödespositiva någon gång under 2023. Databasens affärsmodell är SaaS-baserad.

“Podchaser och Acast har en gemensam idé och ambition för hur det öppna podcastekosystemet ska stärkas, för att skapa de bästa verktygen för lyssnare, poddkreatörer och annonsörer. Acast är inte bara en stark och trygg ägare, utan också en plattform, likt oss, som arbetar med alla delar av podcastekosystemet. Det gör dem till den perfekta partnern på vår fortsatta resa”, säger Bradley Davis, vd på Podchaser, i en kommentar. 

Transaktionen förväntas slutföras den 1 augusti i år.   

Läs mer