Sök

Digital konsultförmedlare tripplar omsättningen till 15 miljoner

Xamera

Foto: Pressbild.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Startupen Xamera gör succé med förmedling av exjobbare och unga ingenjörer i Linköping.

Den östgötska startupen jobbar med att koppla ihop exjobbare och unga ingenjörer med teknikföretag för kortare uppdrag, som en slags nischad konsultförmedling. Bolaget stänger sina böcker i sommar men räknar redan nu med att trippla omsättningen. Från drygt 4 miljoner kronor upp till 15 miljoner kronor. Samtidigt lanserar bolaget en ny app för jobbsökare.

“Vi vill göra det ännu enklare för studenter och unga ingenjörer att ladda upp sitt cv och spela in en pitchvideo. Samtidigt kan vi titta på filmerna tillsammans med våra kunder”, säger Jacob Svensson, vd och medgrundare av Xamera.

Xameras kunder kan även lägga upp rekryteringsfilmer för att locka kompetens till sitt bolag. Vi har vid flera tillfällen rapporterat om en rad andra rekryteringsstartups, som till exempel Örebro-bolaget Yobber som har tagit in fyra miljoner kronor.

Nu får Yobber konkurrens av just Xamera som expanderar sin verksamhet utanför Linköping. Det blir bolagets första steg utanför sin hemmaplan, och kan komma att dröja innan det blir fler.

“Många i vår bransch gör snabba krafitga expansioner. Vi har en annan filosofi. I vår bransch handlar det mycket om att vara starka lokalt. Varje expansion ska göras väldigt grundligt”, säger Jacob Svensson.

Även om bolaget rör sig långsamt till nya städer tror man ändå på snabb tillväxt. Redan om fem år satsar bolaget på att omsätta 100 miljoner kronor.

“Vi begränsar oss inte geografiskt för att vi vill växa långsamt utan för att växa snabbare. Bara här i Östergötland och Örebroregionen ser vi realistiska möjligheter för att ta markandsandelar för 40-50 miljoner kronor”, säger Jacob Svensson.

Finns det inte ännu större möjligheter i andra städer?

“Vi vill kombinera det bästa med jobbsökapparna och dedikerat rekryteringsarbete, så i grund och botten är vi ett tjänsteföretag. Det betyder att vi måste lägga ett oerhört stort fokus på våra interna rekryteringar om vi ska kunna växa snabbt geografiskt och fortfarande leverera kvalité”, säger Jacob Svensson.

Läs mer