Sök

Umeås techprofil plockar in 18 miljoner - går nu på talangjakt

Dohi Media

Emanuel Dohi. Foto: Press.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Emanuel Dohis, grundare och vd för det digitala mediehuset Dohi Sweden, gör en storsatsning.

Vi har tidigare berättat om mediekoncernen Dohi som grundades för sex år sedan av entreprenören Emanuel Dohi. Koncernen omsatte drygt 100 miljoner kronor förra året och har kontor i Umeå, Stockholm, Sundsvall och Växjö.

Moderbolaget Dohi Sweden breddar nu ägandet och fyller på kassan med 18 miljoner kronor i ägarkapital från en grupp strategiska partners. I samband med nyemissionen kliver Fort Knox förvaring, Sparbanksstiftelsen Norrlands Riskkapitalstiftelse och Krister Olsson in som nya ägare.

“Jag är både glad och stolt över att vi nu får in ägare som med kapital, nätverk och kompetens, ger mig och mina fantastiska medarbetare möjligheten att växla upp takten ytterligare. Som en första fas i våra expansionsplaner så har vi precis stängt den här första emissionsrundan med 18 miljoner kronor. Jag kvarstår som majoritetsägare," säger Emanuel Dohi.

Kapitalet kommer dels att användas till fortsatta rekryteringar och strategiska förvärv för att stärka Dohis närvaro geografiskt och hos större nyckelkunder.

I hela koncernen arbetar i skrivande stund runt 100 personer. Den digitala innovationsbyrån Dohi Innovation Agency ska bli betydligt större och öka från dagens drygt 40 medarbetare till närmare 100 på ett par års sikt.

“En första fas av omstrukturering är genomförd i organisationen och nu ska vi rekrytera fler av branschens bästa utvecklare och kreatörer. För det arbetet behövs drivna och kunniga specialister som är duktiga på att hitta såväl kompetens som att driva affärer, säger Emanuel Dohi.

Bolaget söker därför bland annat en HR-chef och en operativ affärsområdeschef med helhetsansvar för innovationsbyrån.

Läs mer