Sök

Myoroface i rekryteringsräd efter utlandssatsning – plockar toppchef från Volvo

MYorofacemedtech

Linda Joneland, Ylvali Gerling och Maria Gårdlund. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Myoroface lösning ska bota snarkningar och sura uppstötningar. Nu rekryterar de toppchefer från Volvo och Sweco för att rusta upp inför fortsatt expansion.

Med bas i Hudiksvall har doldisbolaget Myoroface bestämt sig för att bygga en snabbväxande bolag inom en något udda nisch. De har nämligen utvecklat ett verktyg som ska låta människor träna bort problem som sura uppstötningar, snarkningar, sväljsvårigheter och halsbränna – själva grundproblemet heter Reflux.

Något som omkring 20 procent av en annars frisk befolkning ska lida av enligt bolagets medgrundare och vd Ylvali Gerling.

När Breakit under 2021 listade de mest lovande doldisbolagen i Sverige var Myoroface ett av bolagen som lyftes fram. Bland investerarna finns aktörer som Almi invest, medtech-investeraren Henrik Rammer och Roger Leijonqvist (tidigare på riskkapitalbolaget Triton).

Sedan dess har bolaget gett sig ut på internationell expansion, med fokus på länder som Danmark, Norge, Finland och Storbritannien. På den sistnämnda marknaden lanserade Myoroface i maj i år – och efter en lyckad lansering planerar bolaget nu att växla upp.

"Övertygad om en fortsatt stark tillväxt"

I ett pressmeddelande meddelar Myoroface att de tillsätter Maria Gårdlund som operativ chef och vice vd. Hon har tidigare arbetat på Sweco i många år, men har också varit vd på bland annat edtech-bolaget Dugga.

Dessutom plockar Ylvali Gerling in Volvos tidigare kommunikationschef Linda Joneland som ska ta samma roll på sin nya arbetsplats.

“Tack vara de kompetenser vi nu knutit till bolaget jag är övertygad om en fortsatt stark tillväxt i Sverige och internationellt”, säger Ylvali Gerling.

Bolaget ska även har gjort flera rekryteringar utöver de två nya toppcheferna. 

“Genom att anställa specialister med djupgående kunskaper inom sina områden är jag säker på att vi kommer att kunna nå fler och på sikt förbättra livskvalitén hos dom miljarder människor som dagligen kämpar med symptom på reflux”, säger Ylvali Gerling.

Under 2020 omsatte Myoroface cirka 16 miljoner kronor med ett minusresultat på cirka 300.000 kronor.

Läs mer