Sök

Gordon rullar i medvind – har hemligt vapen för att ta Storbritannien

Gordon deliveryBud och frakt

Ali Ghoce, grundare av Gordon. Foto: Tobias Blixt

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Doldisen har kassan fylld, växer så det knakar och har redan utmanat i flera nya länder.

Nu väntar en offensiv i Storbritannien – och då rullar Gordon ut sitt hemliga vapen.

“Ingen har lösningen som vi har där”.

Ali Ghoces budutmanare Gordon tog till en början en position som gjorde bolaget till något av en doldis bland aktörer som Budbee, Airmee och Instabox. Genom att fokusera på kylvaror, med matkassar och vanliga matleveranser, har bolagets tillväxt på senare tid exploderat och just nu pågår en expansion ut i Europa. 

Inför expansionen bestämde sig gänget på Gordon för att undersöka hur de kunde erbjuda en bättre lösning för mattransporter som kräver kyla. Tillsammans med några studenter på Chalmers arbetade de med en kandidatuppsats som bland annat visar att många matkassebolag utanför Sverige använder sig av passiv kylning i stället för aktiv kylning. Aktiv kylning leder till betydligt mindre utsläpp.

Med aktiv kylning menas att det finns ett kylaggregat som håller temperaturen i lastbilen låg, istället för att matvarorna packas in med isolering och någon form av kylande förpackningar.

Här vill vi tillägga att det rörde sig om en kandidatuppsats och att Breakit inte har kunnat kontrollera studien. Men Ali Ghoce och kollegorna på Gordon är hur som helst säkra på att det finns konkurrensfördelar att dra här och bjöd därför in Breakit för att visa upp sin nya budbil på Liljeholmskajen.

“Det finns ingen ute i Europa som erbjuder en obruten kylkedja i stor skala för hemleveranser. Vi tror att anledningen till att matkassebolagen har valt passiv kyla är för att de inte har haft något annat val”, säger Kristina Liljestrand, expansionschef på Gordon och lägger till att det i leveranser av dagligvaruhandeln är vanligare med aktiv kyla i transporterna. 

Den nya satsningen ska utgöras av mindre eldrivna bilar skapade tillsammans med bolaget E-tron för att köras inne i städer, totalt 20 stycken till slutet av året med plan att skala upp snabbt nästa år. 

För längre leveranser krävs fortfarande dieseldrivna lastbilar (fortfarande med aktiv kylning).

“Vi har som mål att öka användningen av elbilar varje år. I slutet av året ska 30 procent av alla cityleveranser, alltså i Stockholm, Göteborg och Malmö, ske med ellastbilar. Senare ska vi även öka i Helsingfors, Köpenhamn och Oslo”, säger Ali Ghoce. 

Under 2021 ökade Gordon sina intäkter med 200 procent till 411 miljoner kronor. Samtidigt som de visade upp ett resultat före skatt och avskrivningar på 22 miljoner kronor. I år ser tillväxten ut att fortsätta uppåt.

Under första kvartalet i år ska Gordons intäkter ha ökat med 78 procent jämfört med samma period i fjol. I maj var intäkterna upp 20 procent jämfört med samma månad 2021. 

“Vi har gjort väldigt bra första och andra kvartal och har legat på budget, till och med lite bättre. I år kommer vi att göra omkring ett nollresultat och det trots att vi lanserat i två helt nya länder under året i Finland och Norge”, säger Ali Ghoce och fortsätter:

“Förra året låg resultatet på 20 miljoner och vi gjorde en runda innan. Så vi har runt 170-180 miljoner i kassan att jobba med. Egentligen har vi inget behov av någon runda just nu, så vi väntar och ser hur läget utvecklas. Vi kommer också att påbörja vår satsning i Storbritannien med eget kapital.”

Hur stor är satsningen i Storbritannien för er?

“E-handel med mat hade en penetration på 8 procent innan pandemin i Storbritannien och idag är den 13-14 procent. I Sverige var den siffran under 3 procent före pandemin och idag är ligger vi under 5 procent. Lägg till att det är en population på 67 miljoner invånare så blir marknaden enorm. Storbritannien ska bli mycket, mycket större än Norden totalt för oss. Många gånger större”, säger Ali Ghoce.

Kristina Liljestrand fyller i:

“I Storbritannien går matkassarna i passiva lösningar allihopa idag. Ingen har lösningen som vi har där, så vi kan erbjuda ett kvalitetsalternativ som inte finns med nuvarande leverantörer".

Läs mer