Storytel lanserar nytt abonnemang – för att möta inflationen

StorytelLjudböcker

Ingrid Bojner, tf vd Storytel. Foto: Press

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Storytel tappade kunder under det andra kvartalet men intäkterna växer vidare, enligt siffror på torsdagsmorgonen.

Ljudboksbolaget har även lanserat en ny typ av abonnemang för konsumenter som drabbas av inflationen.

Den nya abonnemangsformen, som Storytel kallar Basic, har begränsningar vad gäller hur mycket tid kunden kan spendera på plattformen och lyssna på böcker.  Abonnemangstypen lanserades “med framgång” under det andra kvartalet enligt bolagets tillförordnade vd Ingrid Bojner

“Basic kompletterar Unlimited- och Family-abonnemangen på ett förtjänstfullt sätt, inte minst i utmanande tider när människors hushållsekonomi drabbas av inflationens följdverkningar”, skriver hon också i ett pressmeddelande. 

Av Storytels hemsida framgår att det ordinarie priset för Basic ligger på 129 kronor per månad och då ingår 20 timmars lyssnande. Det obegränsade abonnemanget ligger på 179 kronor. 

Pressmeddelandet har skickats med anledning av att bolaget vill delge hur stora streamingintäkterna var under det gångna kvartalet, något Storytel alltid gör några veckor innan den fullständiga delårsrapporten. 

Under det andra kvartalet växte streamingintäkterna med 29 procent och de uppgick till 704 miljoner kronor. Utfallet låg i den övre delen av det prognosintervall bolaget kommunicerade i förra rapporten. 

Noterbart är de nordiska streamingintäkterna kom in ett snäpp under bolagets prognosen, medan det motsatta gällde det Storytel kallar “Non Nordics”. Ökningen i Norden låg på cirka 10 procent, medan tillväxten utanför Norden var 112 procent (om man exkluderar Ryssland). 

Siffrorna visar även att Storytel under perioden tappade cirka 20.000 sedan slutet av det första kvartalet. Antalet betalande abonnenter uppgick till drygt 2 miljoner i slutet av det andra kvartalet. Tappet är i sin helhet hänförligt till länder utanför Norden och bolaget har tidigare under året sagt att man ska fokusera på ett mindre antal marknader än tidigare. 

Läs mer