Fintech-bolaget Again passerar 6 miljoner kortköp – plockar in Soundtrap-grundarna som investerare

AgainApparfintech

Personerna bakom Again: Johan Lönnberg, Magnus Elm, Christoffer Skeppstedt, Nils Edström och Gustav Östman.

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Again ersätter dig för att driva på klimatomställningen, och sätter press på företagen. Nu tankar det nystartade bolaget kassan med pengar från Soundtrap-grundarna, som för ett par år sedan var ett av Spotifys dyraste förvärv.

Again är en app som samlar in kortköpsdata och betalar konsumenterna för den. Företag som vill ha tag i datan måste beräkna och redovisa sitt klimatavtryck. På så vis vill Again få fler företag att sätta hållbarhet högt upp på agendan.

Teamet Johan Lönnberg (medgrundare och vd för Piece of Norway), Magnus Elm (grundare träningsappen Bruce), Christoffer Skeppstedt och Nils Edström (ex Klarna, Tickster, Jetshop) började arbeta med produkten för två år sedan och tillsammans med Gustav Östman (tidigare på pr-byrån Kekst) lanserade de i början av 2022.

I praktiken bygger vi en marknadsplats där konsumentföretag kan köpa kundförståelse. Först har vi behövt hitta traction bland användare, och bygga upp en tillräcklig utbudssida. I och med att vi nu passerar sex miljoner kortköp i plattformen är vi förbi den punkten. Därför skiftar vi nu fokus till försäljning mot företag”, säger Johan Lönnberg, vd och medgrundare för Again.

Men hur går det egentligen till? Jo:

Användarna laddar ner appen och synkar sina kortköp med Again. Genom en automatisk Swish-integration får konsumenterna pengar direkt in på kontot som tack för att de delar sin data. Företagen ansluter sig genom en webbaserad plattform och får i realtid tillgång till anonymiserad data som samlas in (i samarbete med Tink), som ålder, kön, köpfrekvens och lojalitet – något de inte har möjlighet att se idag. Appen är byggd för att du ska stanna där ett tag – konsumenter kan bland annat tävla om pengar och i klimatquiz, eller titta på utbildande videos. Framåt kommer quizen bytas ut mot att företagen får ställa frågor.

Grundarna har till en början finansierat produkten helt själva. Men nu har de hittat flera ängelinvesterare som har gått in med drygt två miljoner kronor. Bland dessa finns Per Emanuelsson, Björn Melinder, Fredrik Granström, Lars Bergström och Tord Lendau. De fyra förstnämnda sålde sitt bolag Soundtrap, som låter användarna skapa musik i realtid via molnet, till Spotify för 500 miljoner kronor 2018. Det var ett av Spotifys då hittills dyraste köp. Tord Lendau har varit med och tagit två medtech-bolag till börsen.

“Vi är väldigt glada att få ombord dessa personer. De kommer framför allt hjälpa till med expertis kring att bygga och skala upp teknikbolag internationellt. Tekniken som vi har byggt plattformen på innebär att vi skulle kunna nå 300 miljoner konsumenter i EU redan idag.”

För Again har inga planer på att bara stanna inom Sveriges gränser.

Vi kommer kliva in på de nordiska marknaderna under nästa år, och därefter fortsätta ut i Europa. Vi får även positiva signaler både från USA och Asien. För att skynda på expansionen har vi bland annat arbetat aktivt med studentambassadörer i Lund, Uppsala och Stockholm.”

"Växer snabbare än förväntat"

I dagsläget får användarna mellan 10 och 50 kronor beroende på hur mycket tid de lägger ner i appen. På företagssidan styrs priset av hur mycket data man vill ha tillgång till, och vilka slutkonsumenter man vill ställa frågor till.

Kan det inte vara problematiskt att få betalt för att svara på klimatfrågor, att kunderna kan svara vad som bara för att få betalt?
“Jo, det är utmaningen i alla verksamheter som har inslag av att människor svarar på frågor. Men det finns flera grepp att vidta här, till exempel olika sätt att strukturera svarsalternativ, och att exkludera missvisande data.”

I utvecklingen framåt kommer företagen inte bara krävas på att redovisa det avtrycket de gör på klimatet, utan mätas på andra klimatkrav.

“Det räcker inte med att företag redovisar sitt avtryck, det måste minska – kraftigt. Vi har valt att börja med avtryck eftersom att alldeles för få gör det idag, men vi vill höja ambitionsnivån så snart det går.”

Är det någon av er som har en bakgrund att ha arbetat med klimatfrågor eller kan det bli en utmaning?
“Vi har lång erfarenhet från konsumentprodukter, e-handel och retail, och vi har sett på nära håll att de hållbarhetsinitiativ som görs inte är tillräckliga. Det är utifrån de erfarenheterna och drivkraften att bidra till klimatomställningen som vi har byggt Again.”

Johan Lönnberg säger att i nuvarande takt så borde kortköpen passera 50 miljoner innan året är slut. Men några mål kring omsättning eller liknande vill han inte dela med sig av. 

Vilka är era största utmaningar?
“Just nu växer vi betydligt snabbare än vad vi hade förväntat oss, och ibland är det svårt att hinna med att skala upp allt parallellt. Till exempel är personalsidan eftersatt, vilket innebär att vi kommer behöva rekrytera framöver.”

Hur mycket pengar kommer krävas för att växa?
“Det handlar mest om i vilken takt vi vill göra det. Egentligen skulle vi ganska snart kunna växa på egen kassa, men samtidigt vill vi röra oss så fort som möjligt och då kommer vi behöva ta in mer pengar framöver.”

Läs mer