Rek.ai vill göra det lättare att hitta rätt på nätet – plockar in 7 miljoner från tech-profil

rek.aiAI
Johan Albertsson, CEO, Robin Tuorda, Head of Sales och Thomas Papatziamos, CTO, och Leo Giertz. Foto: Press.

Johan Albertsson, CEO, Robin Tuorda, Head of Sales och Thomas Papatziamos, CTO, och Leo Giertz. Foto: Press.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Från idé till att ha lockat till sig en lång rad tunga kunder i Sverige.

Nu plockar AI-tjänsten in kapital från profilen Leo Giertz – och vd:n och medgrundaren Johan Albertsson ställer in siktet på nya marknader.

De första samtalen inleddes under hösten. I maj var alla papper påskrivna.

Snart trillar kapitalet från tech-profilen Leo Giertz riskkapitalbolag Icebreaker in på kontot.

7 miljoner kronor för att vara exakt.

”Det är jättekul. Nu kan vi accelerera bolaget ännu mer”, säger Johan Albertsson, vd och medgrundare på Rek.ai. 

Enkelt förklarat har bolaget – Rek.ai – skapat en rekommendationstjänst som gör webbplatser lättare att använda, enligt Albertsson. Produkten, eller verktyget, gör även webbplatser mer personliga för användaren. 

”Det har länge pratats om att personalisera tjänster som Netflix och när man köper kläder eller annat online, men ingen har pratat om att skapa en personlig användarupplevelse när man exempelvis klickar in på myndigheters webbplatser”, säger Johan Albertsson.

Han befinner sig i Berlin, Tyskland, på semester när Breakit ringer upp. 

Det är inte bara vd:n som gett sig ut i Europa – snart ska även bolagets produkt lanseras i en rad länder utanför Sveriges gränser. 

I dag har Rek.ai 50 betalande kunder. Om vi blickar ett år framåt i tiden ska de ha ökat till total 150. Och det är där det nyvunna kapitalet kommer in i bilden. 

”Vi kommer inte att behöva anställa några utvecklare, för processen för att bygga produkten är redan klar. Den är färdig och redo att lanseras utomlands – så utvecklingsdelen är inte ens en riskfaktor för vår investerare. Men nu ska vi rekrytera säljare med fokus på andra länder än Sverige för att sjösätta vår produkt i flera andra länder", säger Johan Albertsson.

Siktet är inställt på Finland, Norge, Danmark, Tyskland och Storbritannien, såsom planen ser ut nu.

”Vi kommer att fortsätta expandera och sälja inom Sverige parallellt. Men nu vill vi börja utforska nya marknader, för det tar trots allt många månader att starta upp i ett nytt land och ännu längre tid att få den första betalande kunden på en ny marknad.”

Bland de befintliga kunderna i Sverige finns SKR, Skanska och Arbetsförmedlingen, för att nämna några. 

”Omkring 15 procent av Sverige kommuner använder vår produkt, så vi har många nöjda kunder att visa upp. Så nu säljer sig produkten nästan av sig självt när vi ringer upp nya kommuner som vi tror kan gynnas av den”, säger Johan Albertsson. 

Vad är er största utmaning just nu?

“Att lansera i andra länder kommer absolut bli utmanade. Det gäller att hitta rätt personer som känner marknaden och kulturen väl”, säger Johan Albertsson. 

Bolaget såg dagens ljus i januari 2018 och grundades av Johan Albertsson och Thomas Papatziamos, som i dag är teknikchef. Under förra året rekryterades Robin Tuorda till försäljningschef. Tillsammans med Icebreaker är de ägare av bolaget. Under 2021 omsattes drygt 1,1 miljoner kronor och årets resultat landade på minus 28.000 kronor. 

Läs mer