Christian von Koenigsegg: “Affärsidén var urusel – men vilken underbar utmaning”

KoenigseggBilarSommar i P1

Christian von Koenigsegg. Foto: Anders Sällström/SR

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

En 22-åring helt utan kunskap och kapital. Hur kunde han komma att bli världens främsta sportbilstillverkare? Christian von Koenigseggs liv är pojkdrömmen som blev sann.

När Christian von Koenigsegg som femåring gick ut från biografen i Djursholm efter att ha sett den tecknade filmen ”Flåklypa Grand Prix” tillsammans med sin pappa så väcktes drömmen om att en gång bygga sin egen bil. Som tioåring gjorde han anteckningar om vad han gillade och inte gillade hos olika bilar – “snygg backspegel, fiffig gummilist, snygga hjulmuttrar”.

För Christian von Koenigsegg har bilen alltid varit den ultimata frihetsmaskinen.

22 år gammal grundade han Koenigsegg Automotive – en av världens snabbaste sportbilar. Man kan utan att överdriva slå fast att Christian von Koenigsegg förverkligat sin dröm.

I Sommar i P1 berättar entreprenören nu hela storyn om hur det nästintill osannolika gick till.

Som 19-åring startade han sitt första företag för att spara ihop startkapitalet till bilbygget. Det var en postorderfirma, där han sålde allt från parfymer, till export av kyckling, kulspetspennor och plastpåsar. Vad som helst som han kunde komma över billigt.

“Efter tre år sa jag till mig själv, nu får du sluta hålla på med det här. Om jag inte börjar bygga bilar nu så kommer jag aldrig göra det. Jag förstod inte att man normalt sett börjar på botten på ett stort bilföretag och sen går en lång väg för att kunna starta en bilfabrik. Hade jag kunnat starta en vanlig bilfabrik istället för handbyggda, svindyra sportbilar hade jag lika gärna gjort det. Men det var inte möjligt för mig som 22-åring med begränsade resurser.”

Däremot var det möjligt att steg för steg, först helt för hand, nästan helt själv, slipa, spackla, svetsa och gjuta fram komponenter till en bil som skapar ha-begär hos andra biltokar, berättar han i Sommar i P1

“Såna med stora plånböcker. Så jag fick göra en till, och en till, och en till.”

Christian von Koenigsegg tillsammans med hustrun Halldora. Foto: Press

Det finns bara cirka 250 Koenigsegg-bilar i hela världen. De har inte hunnit bli fler på 20 år. En enda bil tar flera tusen timmar att göra där den billigaste kostar runt 26 miljoner kronor. Christian von Koenigsegg jämför det med en rymdraket, istället för en vanlig bil. Inte konstigt, då bilens hastighet kommer upp i över 400 kilometer i timmen.

“När jag bestämde mig för att starta var det lågkonjunktur och biltidningarna skrev att sportbilen var död. Till och med Porsche höll på att gå i konkurs. Jag var fel person, med fel bakgrund, och hade knappt några pengar. Det var allt annat än en bra affärsidé, den var tvärtom urusel. Vilken underbar utmaning, tänkte jag.”

Christian von Koenigsegg inspirerades tidigt av Elon Musk och hans metod för företagsbyggande. 

“Det handlar om att koka ner utmaningen till den minsta beståndsdelen. Vad behöver jag för råmaterial för att skapa vår lösning? Kan man ta bort onödiga aspekter när vi skapar en elmotor till exempel? Gör vi det konsekvent händer det saker.”

Startade i Paint

Christian von Koenigsegg och hans kompanjon hyrde en 400 kvadratmeter stor lokal i Olofström. Han ritade samtidigt sin första bil i Paint. Planen var att ha en körklar prototyp efter ett år – men pengarna tog slut. Det var då pappan, som var entreprenör med flera företag i ryggen, både lyckade och sämre affärer, hälsade på. 

“Han bodde hos mig i Olofström, på en fällsäng i hallen. Efter några dagar sa han, jag ger er ett lån så ni kan få klart prototypen. Jag kan inte fatta hur vi på två år kunde komma så långt, med så små resurser och så lite kunskap. Men jag kände samtidigt en börda för min fars ekonomi.”

De flyttade till Ängelholm – där Koenigsegg finns kvar än idag. 1999 hade de inte sålt en enda bil. Men de hade flera körklara. Samtidigt kom dotcom-eran och gjorde att det fanns riskkapital till sådana som Koenigsegg. De fick ihop 20 miljoner och deras värld förändrades.

I Sommar i P1  berättar Christian von Koenigsegg om hur det gick till att skapa sportbilsmärket som bär hans namn. Foto: Anders Sällström/SR

“En outsider”

Koenigsegg såg sig länge som en outsider – ett störande moment. Men för fem år sedan svängde det. Företaget var etablerat.

“Det är en konstig situation. Jag är van vid att vara ifrågasatt. Att vara etablerad känns lite suspekt, och något som jag nästan föraktar.”

Numera är det också hyfsat lätt att rekrytera folk till fabriken i Ängelholm. De är snart uppe 600 personer från 40 nationer. Även familjen är involverad. Frun sedan lång tid tillbaka, Halldora, är operativ chef på Koenigsegg. Parets äldsta son Sebastian arbetar på den kreativa sidan och även hans lillebror Samuel finns på företaget.

Att Christian von Koenigsegg har kommit så här långt som han faktiskt har gjort kallar han för obotlig optimism.

“Men till vardags är jag krass. Ska man genomföra det omöjliga måste man vara realist. Till exempel med form, elektroner, kod – vad det än är, ta reda på hur varje sak funderar. Förvänta dig motgångar och gå vidare. Gör det inte för stort, men ta nästa steg så fort du kan. Tid går aldrig att få tillbaka och då är det troligtvis för sent.”

Christian von Koenigsegg äger idag dessutom en del i belysningsbolaget Plejd, som gör bland annat dimmers, kontroller och trådlösa ljudsystem. I en intervju med Breakit sa Halldora von Koenigsegg att Koenigsegg och Plejd hade flera beröringspunkter. Återstår att se om de kommer investera i fler bolag.

Sommar i P1 släpps som podd kl. 07.00 lördag och sänds live i P1 kl. 13.00.

LÄS MER: Koenigsegg nu störst i Plejd – tar aktiv roll i bolaget​

Läs mer