Därför får Aftonbladets chef Jan Helin panik av Sveriges Televisions nya digitala satsning Edit

Breakit - Därför får Aftonbladets chef Jan Helin panik av Sveriges Televisions nya digitala satsning Edit
FOTO: TT/JANENRIK HENRIKSSON
Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

“Det här får djupa affärsimplikationer"

Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Sedan lanseringen i veckan har Sveriges Televisions nya online-satsning Edit hamnat rejält i skottgluggen. Kritikerna har framför allt riktat in sig på att licenspengar investeras i att skapa en rak konkurrent till kommersiella aktörer som Nöjesguiden och Politism.

Men Aftonbladets Jan Helin lyfter nu frågan till att röra hela den svenska mediebranschen. I podcasten Mattsson Helin, som publicerades på söndagsmorgonen, går han till hård attack mot SVT:

“Ibland får jag en obehaglig känsla av att man inte har förstått hur medievärlden hänger ihop och hur de nya mediaaffärerna ser ut”, säger Jan Helin i podden.

Han är övertygad om att Edit, för att nå ut till sin målgrupp som är unga svenskar, främst kommer att använda sig av sociala medier som Facebook.

Följden av det strategiska valet blir att Facebook kan samla in en mängd data om denna attraktiva målgrupp och sedan nyttja den kommersiellt. Det kommer i förlängningen försämra konkurrenskraften för svenska mediebolag.

“Problemet är inte att Edit kommer konkurrera med till exempel lokaltidningar med ett innehåll som ligger på Facebook. Nej, problemet är att Facebook använder den här datan för att nå de här målgrupperna i helt andra sammanhang”, säger Jan Helin.

Han får också medhåll av sin podcastkollega, tillika Expressens chefredaktör, Thomas Mattsson:

“Här bidrar SVT till att stärka en huvudkonkurrent (Facebook, Breakits anmärkning) till de tidningar som har stora problem”.

Jan Helin är oroad över att debatten kring Edit hittills inte berört dessa mer övergripande frågorna.

“Jag får nästan panik över att ingen kritiserar detta”, säger han och tillägger:

“Det här har djupa affärsimplikationer på ett sätt som borde debatteras. Inom public service pratar man istället bara om sociala medier-strategier och om att 'vi måste finnas där de unga finns' och så vidare”.

Han avslutar sitt resonemang med ett upprop för en fortsatt diskussion i Mediesverige:

“Ska vi med statligt beslutade licensmedel bestämma oss för att subventionera en enormt kraftfull datainsamling? Det krävs en mer avancerad diskussion om det som är det stora problemet med den här typen av satsningar som Edit”.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel