Sök

Sizzles spökkök ska ge marginaliserade kockar en chans: “Om några år finns vi i hela världen”

SizzleShift2022

Sizzles grundarteam. Foto: Privat

Emil Widhagen

Emil Widhagen

Reporter

Sizzle var ett av bolagen som deltog i Shift-finalen i början på juni. Även om det inte blev någon investering den gången berättar vd:n och medgrundaren Nabeel Nazeer om de stora planerna framöver och vilken samhällsnytta de bidrar med.

“100 procent av våra kockar har invandrarbakgrund idag”, säger Nabeel Nazeer.

Trenden med spökkök på plattformar som Foodora har varit omdiskuterad de senaste åren.  Breakits reporter Tobias Blixt kallade fenomenet för en “fejkad mardröm” men lyfte fram en ljuspunkt: foodtech-plattformen Sizzle. 

Bolaget har utvecklat en plattform för oberoende kockar, som kan ansluta sig och få tillgång till kök och ingredienser som Sizzle tillhandahåller. Kockarna får ut 30 procent av det som säljs, och resten går till omkostnader samt en andel till Sizzle. 

Sizzle säljer sedan maten till slutkonsumentet via exempelvis Bolt, Wolt och Foodora, men också till olika större företag och kontorshotell.

Idag jobbar 35 kockar för plattformen, och ytterligare 15-20 står på kö för att få ansluta sig så fort fler lokaler kan säkras upp. 100 procent av kockarna har invandrarbakgrund och 90 procent av dem är kvinnor, även om Sizzle är noga med att påpeka att alla är välkomna oavsett bakgrund. 

“Väldigt många av de som jobbar för oss är kvinnor som aldrig tidigare har lyckats få anställning i Sverige vilket vi såklart är väldigt stolta över. De besitter en otrolig kompetens kring smaker och matlagning som ingen har lyckats ta tillvara på tidigare”, säger medgrundaren och vd:n Nabeel Nazeer.

“Svårt utan nätverk”

Framöver siktar nu Sizzle på en rejäl expansion till nya städer och länder.

“Vi finns idag framförallt i södra Stockholm så vi kan expandera i Stockholm till att börja med. Vi planerar även att rulla i Malmö när vi säkrar kontrakt med rätt fastighetspartner. Sedan blir det vidare till andra nordiska städer”. 

Han fortsätter:

“På några års sikt är dock ambitionen definitivt att finnas i på flera ställen i Europa, Asien och Afrika. Vi har en väldigt skalbar lösning som lämpar sig bra för snabb expansion. Egentligen är Stockholm en ganska tuff första marknad, på grund av de tuffa regleringarna som finns här. Vi kan göra ännu bättre ifrån oss på många andra marknader”.

Vad har varit den största utmaningen hittills?

“Den största utmaningen för mig som vd har varit att jag inte är från Sverige. Hur man gör affärer här skiljer sig väldigt mycket från Indien, där upplever jag det som mycket enklare att få kontakt med folk. Jag har inget stort nätverk och det kan vara svårt att veta hur man ska skapa kontakt med investerare till exempel.”

Förra året landade omsättningen på 700.000 kronor och är nu uppe i ungefär 100.000 kronor per månad. Sizzle har än så länge tagit en mindre summa externt kapital och uppger att de har tillräckligt med pengar för att kunna driva verksamhet i skalan som de driver nu. Helt kritiskt för att kunna expandera som de vill är dock att de kan få in mer kapital.

“Nu försöker vi ta in cirka 3-5 miljoner kronor. Shift hjälpte oss väldigt mycket. Vi pratade med två investerare som vi ska följa upp med men som inte var redo att gå in på stående fot. Vi har insett att vi inte bara vill få in pengar utan att det är också är viktigt att få in någon som kan branschen och förstår vår vision”. 

Läs mer