Sök

Boxbollen missade målet – men tror fortfarande på 100 miljoner (om USA flyger)

BoxbollenPlaytech

Boxbollen-grundarna och Gary Vaynerchuk. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Julklappssuccén Boxbollen vill ta USA med hjälp av stora profiler. Men nobbar rådet från gurun.

I år tror vd:n Jacob Eriksson fortfarande att bolaget kan omsätta 100 miljoner kronor, även om de inte lyckades sälja så mycket som de förväntat sig under fjolåret.

Bröderna Jacob och Victor Erikssons playtech-satsning Boxbollen har lyckats bli något av en storsäljare under julen. På tre år har bolaget gått från en omsättning på 2 miljoner kronor till strax under 40 miljoner kronor under 2021.

När Breakit pratade med Boxbollen inför julen förra året låg prognosen på 50 miljoner kronor, men det målet lyckades bolaget alltså inte nå. Jacob Eriksson säger att de ändå är ganska nöjda.

“Bokslutet är inte helt klart, men preliminärt landar vi strax under 40 miljoner kronor. Det är tillräckligt nära för att vi ska tycka att det är okej. Vi är inte wow:ade och kanske tar vi inte ut någon utdelning i år. Vi tycker att vi ska nå våra mål”, säger han.

Prognosen om att omsätta 100 miljoner i år ligger däremot kvar.

För att nå dit krävs det att Boxbollen lyckas i USA, en marknad som bolaget ska satsa på ordentligt i höst och som de räknar med ska stå för 70 procent av julhandeln.

“Vi åker till Kalifornien i slutet av augusti. Det handlar egentligen om att ta det vi ser fungerar i Sverige och UK och göra samma sak i USA. Vi har märkt att ju större profiler vi jobbar med desto bättre blir det. Så vi vill ha en till tre A-listers i USA.”

Förhoppningen är att locka några stora namn med delägarskap i bolaget.

“Det kommer antagligen att äta en del av bolaget i och med att det handlar om så stora summor. Men vi tror på den strategien.”

Stora profiler ska sedan kompletteras med en större mängd mindre influencers och betald marknadsföring i sociala medier. 

Inför lanseringen i USA har grundarna också fått lite coachning av entreprenören och profilen Gary Vaynerchuk, mer känd som Gary Vee i sociala medier. 

“Vi har jagat honom sedan 2020 och fick till ett möte över Zoom med honom nu. Han tycker att vi ska fortsätta med vad vi gör och inte jaga de stora kändisarna och visionerna om att skapa en sport. Han tycker också vi ska fortsätta dokumentera allt i sociala medier, så vi gjorde även innehåll på mötet”, säger Jacob Eriksson.

Men ni ska ändå satsa på stora profiler?

“Haha ja. Vi tror på det.”

Idag arbetar omkring 12 personer på Boxbollen, där majoriteten är konsulter. Bolaget grundades 2019. Förutom egen e-handel så säljer Boxbollen även sin produkt hos återförsäljare som Ica Maxi. 

Läs mer