Sök

Hyr dina outfits – flopp eller guldgruva?

fashiontech

Åsa Johansson är reporter på Breakit. Foto: Pressbild/Istock

Breakit

Breakit

Kan du tänka dig att klä dig i plagg som inte är dina?

Det är precis vad en rad bolag tycker att du ska göra – och fenomenet börjar få fäste.

Mycket talar också för att det är läge för entreprenörer att ge sig in i matchen. Samtidigt finns det flera orosmoln som kan få bolagens sömmar att spricka. Det diskuteras i det senaste avsnittet av Breakits Podcast.

Klimatvänligt, omväxlande och bra för plånboken.

Det finns en rad argument till varför man borde hyra kläder till såväl fest som till vardags istället för att köpa nya, och flera av dem är bra. Det konstaterar Breakits reportrar Stefan Lundell och Åsa Johansson i det senaste avsnittet av Breakits Podcast efter en kartläggning om den än så länge unga branschen. (Här kan du lyssna på hela avsnittet.) 

Fler bolag inom området kläduthyrning och fashion-tech har den senaste tiden sett dagens ljus och allt fler upptäcker fenomenet.

Men det finns argument som motsätter sig uppstickarnas planer, däribland klimattänket i affärsidén.

Enligt forskare på LUT-universitetet i Finland ger hyrkläder ett större klimatavtryck än att köpa egna kläder som sedan slängs, skriver Råd & Rön. Förklaringen ligger i transporterna som krävs för att skicka runt hyrkläderna. 

Men när frågan ställs till bolagen har de ofta en lösning på problemet. Bland annat Gemme har tidigare sagt att de ska satsa på centrala hubbar där kläderna skickas ifrån – och att transporten sker med fossilfria fordon.

Ett annat huvudbry är hur kläderna tas hand om. Får man som kund tvätta kläderna själv om man exempelvis hyr kläderna över en längre period och vill använda plaggen flera gånger? Och hur ofta kommer tvättmaskinerna gå varma hos bolagen som hyr ut plaggen? 

Samtidigt pekar det skakiga läget i ekonomin på att investerare kanske inte är jättesugna på att investera i ett tidigt skede – något som den här typen av bolag kan behöva. 

Lyssna på hela avsnittet här.

Läs mer