CAMILLA BERGMAN: Vattnet går! Och misstaget från pandemin jag inte gör om

vd-resan

Camilla Bergman, vd på Breakit.

Camilla Bergman

Camilla Bergman

Vd

Vd-resan fortsätter efter en oväntad händelse. Och Breakits Camilla Bergman förbereder för kris.

Splash! Jag vaknade i en pöl. Inte kunde det väl vara…? Det är ju tre veckor kvar! 

Men jo, det var.

Mitt i natten den 4 maj gick vattnet. Jag som tänkt checka ut från jobbet i godan ro, förbereda mig inför förlossningen, gå profylax-kurs och inreda barnrum.

I stället fann jag mig sittandes på BB på Danderyds sjukhus och i rekordfart gå igenom de sista delarna i Breakits årsredovisning med vår revisor Selver.

”Är det verkligen säkert att du kan prata?” Frågade han smått nervöst medan sköterskan tog mitt blodtryck.

”Det är lugnt, men låt oss rappa på lite” sa jag som den värsta karriär-kvinna-klyschan.

Knappt ett dygn senare kom han, vår lille son Adrian. Allt gick toppen och han är helt underbar.

Gasa eller bromsa i svajiga tider?

Mindre härligt har det som bekant varit på börsen – och techbolagen som tidigare bränt riskkapital så att det står härliga till ska nu unisont svänga om till lönsamhet. 

I veckan har jag därför under mina vakna nätter och barnvagnspromenader funderat på vad det här betyder för Breakit.

Borde vi precis som tech-jättarna bromsa och pausa vissa investeringar? Eller borde vi fortsätta som vanligt, och till och med gasa för att ta marknadsandelar?

Borde vi precis som tech-jättarna bromsa och pausa vissa investeringar? 

Misstag från pandemin

För att försöka komma fram till vad jag själv tycker har jag tänkt tillbaka på förra gången vi gick in i osäkra tider, nämligen under pandemin. 

Jag hade varit vd i åtta månader och hade aldrig gått igenom en kris eller sämre tider. ”Alla” sa att man skulle skära ner så mycket man kunde. Så trots att min magkänsla sa att vi borde gasa och vinna mark slutade det med att jag gjorde tvärtom och korttidspermitterade.

Det är alltid lätt att vara efterklok, men med facit i hand borde jag lyssnat på min känsla. Vi hade ordentligt med pengar i kassan och hade klarat oss även om det gått dåligt ett tag. Vi hade kunnat satsa mer under en tid då journalistik blev viktigare än någonsin. Det kostade nog också mer än det smakade att hålla på med permittering och annat, besparingen var verkligen marginell.

Det är alltid lätt att vara efterklok, men med facit i hand borde jag lyssnat på min känsla.

Ett råd jag däremot inte lyssnade på var att pausa all nyutveckling, att pandemin inte var tiden då man skulle experimentera med affärsutveckling. Vilket urdåligt råd – i alla fall för oss! Jag är glad att vi körde på här och utvecklade allt från Breakit24Live till vår livepodd och webinars – för Breakit hade sitt mest innovativa år någonsin med flera nya produkter som blivit riktiga kassakor.

Mer erfarenhet och is i magen

Nu är vi där igen: ”alla” manar till försiktighet och nedskärningar står som spön i backen hos de stora techbolagen.

Men den här gången har jag mer erfarenhet och rent krasst, mer is i magen.

När jag nu skriver detta landar jag därför i följande:

  • Det är skillnad på ett stort, tungt vc-backat techbolag med extremt negativt kassaflöde – och lilla Breakit som idag är lönsamt och har drygt 19 miljoner kronor i kassan. Vi har egentligen ingen anledning att bromsa annat än för att maxa vinsten kortsiktigt. Och varför ska vi göra det? Vår horisont är längre än så. Som en av våra största investerare sa till mig: ”Tänk på var Breakit ska vara om tre år, och agera efter det”.
     

  • Sämre tider kan rent krasst innebära ett uppsving för journalistik – folk vill ha koll på hur det går. Lex pandemin borde vi då fortsätta satsa snarare än bromsa. Vis av erfarenhet är också Breakit som bäst i sämre tider, eftersom det är då vi affärsutvecklat mest.
     

  • Sen ska man såklart alltid vara smart med sina pengar. Vi blir inte bättre bara för att vi lägger på oss kostnader – det kan till och med vara tvärtom. Breakit kan alltid behöva steka satsningar och tänka om, men det är min inställning även i bättre tider.

Lösningen för oss, tycker jag, borde därför vara att köra på som vanligt. Inte tro att vi är ett storbolag som Klarna eller Kry, eller ägna för mycket tid och energi åt konjunkturen. Istället borde vi bara fokusera järnet på våra läsare och kunder. Det kan aldrig gå fel – oavsett bra eller dåliga tider.

Vad tänker du? Maila mig gärna på camilla@breakit.se

Läs mer