Tiktok har erövrat världen – men nu skruvar EU åt tumskruvarna

TiktokSociala medier

Cecilia Tisell, generaldirektör och konsumentombudsman på Konsumentverket. Foto: Øyvind Lund

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

EU har granskat hur Tiktok följer unionens konsumentskyddsregelverk. Svenska Konsumentverket är en av aktörerna som har lett granskningen som nu leder till att Tiktok ska göra flera förändringar i appen.

Det ska vara enklare för användare att tacka nej till personaliserad reklam i Tiktok. Dessutom ska reklamen markeras tydligare. Det är några av förändringarna som den kinesiska appen Tiktok ska genomföra efter en granskning av och diskussion med europeiska konsumentskyddsnätverket. 

“Vi är glada över att ha kommit fram till detta första, positiva resultat. Det är extra viktigt att ett företag som har många barn som användare följer marknadsföringsreglerna”, säger Cecilia Tisell, generaldirektör på Konsumentverket som har varit med och lett granskningen,  i ett pressmeddelande.

EU:s granskning av Tiktok har inte bara fokuserat på reklammarkeringar och personaliserad reklam (med fokus på barn som mottagare). Den har även undersökt hur Tiktok arbetar med sina virtuella mynt, en slags valuta som kan användas för att köpa virtuella gåvor till profiler i appen. De virtuella gåvorna är ett sätt för kreatörer på appen att tjäna pengar utöver sina visningar och reklamsamarbeten. 

Efter granskningen har Tiktok och EU alltså kommit fram till flera förändringar. 

  • Tiktok ska ta fram en tydligare reklammarkering för både traditionella annonser och innehåll där influencers samarbetar med företag. Den reklammarkeringen ska införas i september och först testas av en oberoende part.

  • Det ska vara enklare för användarna att säga nej till att Tiktok samlar in data för att rikta reklam.

  • De virtuella mynten ska få bättre prisinformation och användarna ska också kunna ångra sitt köp om de inte har använt mynten.

Enligt Cecilia Tisell kommer granskningen att fortsätta även efter detta beslut. 

“Vi vill dock vara tydliga med att insatsen är långt ifrån avslutad. Konsumentverket kommer noga att bevaka hur TikTok väljer att implementera sina åtaganden för att säkra ett högt konsumentskydd, särskilt gentemot barn. Det kan till och med ifrågasättas om barn överhuvudtaget ska vara mottagare av personaliserad marknadsföring på en plattform som Tiktok”, säger hon.

Läs mer