X Shore skär ned på utveckling för att gasa i försäljningen – “Vi säljer fortfarande fler än vad vi kan hantera”

XshoreElbåtar

Jenny Keisu, vd på X Shore. Foto: Press/Montage

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Elbåtstillverkaren X Shore ska gasa i USA och vill bygga två båtar om dagen. Samtidigt kommer ett antal tjänster inom företagets utveckling att försvinna.

“Vi säljer fortfarande fler än vad vi kan hantera", säger vd Jenny Keisu.

Den svenska tillverkaren av elbåtar X Shore tog nyligen in 500 miljoner kronor. Pengar som bland annat skulle användas till att växla upp produktionen av båtar i bolagets fabrik i Nyköping. 

Nu meddelar X Shore att de ska växla upp arbetet globalt och fokusera ytterligare på försäljning och produktion av båtarna. Vilket också innebär något av en omorganisation där en del tjänster inom produktutveckling kommer att försvinna. 

“Vi lanserar en ny modell efter sommaren och det gör att vi skalar upp ganska ordentligt på sälj och marknad nu. Vi kommer att rekrytera ett tiotal säljare, men vi ska även öka på event, marknad och eftermarknad”, säger Jenny Keisu, vd på X Shore.

Hur många tjänster kommer att försvinna?

“Det rör sig om en del tjänster på forskning- och utveckling. Vi ska bara till sälj rekrytera tio anställda plus ett antal ytterligare på event och marknad och det är ungefär motsvarande minskning på andra sidan. I slutet av dagen rör det sig om ungefär plus-minus noll.”

Jenny Keisu vill inte uppge något exakt antal till Breakit. Men i ett uppföljande mejl från X Shore till Breakit framgår att det ska röra sig om 10-20 tjänster

Hur många anställda är ni idag?

“Vi växer ganska snabbt så det är olika från dag till dag. Men vi är cirka 150 anställda idag och då växer vi framförallt på den kommersiella sidan och på fabriken i Nyköping. Det är många båtar som ska produceras till nästa säsong.”

Jenny Keisu berättar att X Shore idag bygger två båtar i veckan, något som ska öka till två båtar om dagen i takt med att fabriken i Nyköping utvecklas. Det skulle motsvara en ökning på 400 procent. 

“Vi säljer fortfarande fler än vad vi kan hantera. Men i och med att vi bygger upp fabriken så kommer vi så småningom komma ikapp där”, säger hon.

Som en del i satsningen mot USA har X Shore också anställt Nicolas Broberg som general manager för X Shore i Nordamerika. 

”USA är den enskilt största marknaden för fritidsmotorbåtar, och även Kanada är en stor båtnation. Vi har redan sålt båtar i båda länderna till privatkunder, företag och offentliga organisationer. Nu ska vi fokusera på att fortsatt stärka vårt återförsäljar- och servicenätverk över hela kontinenten för att ge fler kunder den bästa tänkbara helt elektriska upplevelsen”, säger han i ett pressmeddelande. 

De senaste omsättningssiffrorna som finns tillgängliga för X Shore är för 2020. Då omsatte bolaget bara 788.000 och gjorde en förlust på strax över 29 miljoner kronor.

LÄS MER: De ägde X Shore – innan nya jätterundan

Läs mer