Sök

SaaS-raket vill skicka svensk pappaledighet på export till Mississippi

SysarbSaaS

Elin Strömberg, CMO, Sysarb. Foto: Press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Ny kampanj ska öppna pappornas ögon för svensk jämställdhet.

SaaS-bolaget Sysarb automatiserar lönekartläggning och används idag flitigt i offentlig sektor såväl som privata bolag som Scania, Swedbank och Axel Johanson.

Nu vill bolaget frälsa USA med den svenska modellen för föräldraledighet. I Sverige har föräldrar möjlighet att dela på 480 betalda föräldradagar. Motsvarande siffra i USA är noll. 

Enligt statistik som New York Times skrivit om tar 90 procent av de amerikanska fäderna ut färre än tio (obetalda) dagar med sina barn.  

Så lagom till att amerikanerna firar fars dag kommer kampanjen ”Swedish Dads” lanseras i New York, Los Angeles och Mississippi. 

Sysarbs marknadschef Elin Strömberg säger att Sysarb ser sig främst som ett impact-bolag. Hon beskriver kampanjen – en dokumentärfilm om tre föräldralediga män varav två med höga chefsbefattningar – som ett lättsamt sätt att väcka frågan som varit helt avgörande för svensk jämställdhet. 

Samtidigt lovar hon att det inte blir några pekpinnar från det märkliga landet i Norden.  

”Det sticker säkert i ögonen på en del att vi har nästan 500 betalda dagar”, säger hon.

”Men vi pratar med amerikanerna på deras språk, det är ganska humoristiskt. Vi tar upp frågan men inte hur samtalen bör föras.”

Filmen har gjorts inhouse med egen kassa. Idén kom till under ett möte med Sysarbs ledningsgrupp där tre nyblivna fäder planerade sin pappaledighet. 

Sysarb grundades 2005 och omsatte vid senast publicerade årsredovisning år 2020 23,2 miljoner kronor med ett resultat på 444.000 kronor. 

Läs mer