Sök

Annonssamarbete med Svea

Lämnade Stureplan – för att skapa blomstrande e-handel

Svea Bank

Tobias Lundgren

Exklusivt utbud, smarta betallösningar – och ett snillrikt hållbarhetstänk.
Så har Wexthuset byggt en trogen kundbas och blivit vinstdrivande.
”Alla e-handlare, även de större, borde kunna jobba som vi gör”, säger grundaren Lena Ljungquist.

I början av 2000-talet jobbade hon på en IT-startup mitt i Stockholms hjärta och var i full färd med att bygga ut Sveriges mobila internet. Men Lena Ljungquists eget hjärta drogs mot något betydligt mer stillsamt: Odling.

”Jag har alltid haft det som passion, så för 20 år sedan startade jag och min man Wexthuset.com. På den tiden var e-handel något väldigt exotiskt. Man gjorde en förskottsbetalning vid orderläggningen och när pengarna hade registrerats skickade vi beställningen.”

”Bland de första i Sverige som använde Swish”

Med sin IT-bakgrund i ryggen har hon ständigt letat efter nya och smidigare sätt att hantera den stadigt ökande kundtillströmningen. Wexthuset nischade sig tidigt mot pelargonentusiaster och har över 1400 sorter av blomman, något som lockar odlare från hela Europa. Därför är vikten av en smart betallösning stor för bolaget.

SKRÄDDARSY EN BETALLÖSNING: Så kan Svea Bank hjälpa er!

”Vi var bland de första i Sverige som använde oss av en Swish-lösning och idag är det ett av våra mest använda betalsätt. Väl i kassan får man inte krångla till någonting. Ett tryck och så ska köpet vara gjort, det är jätteviktigt för affärerna.”.

Vår hållbarhetstanke är en hygienfaktor mot kunderna. Att inte leva som man lär är greenwashing.

Valet som samarbetspartner för betallösningar föll därför på Svea Bank, som erbjuder allt som Wexthusets kunder efterfrågar.

”Funktionaliteten i Sveas system är precis vad vi behöver och vi har en öppen dialog med dem kring nya implementeringar och förbättringar. Vi kan ge feedback till dem och upplever att de lyssnar på våra behov, vilket känns väldigt skönt”, säger Lena.

Har tredubblat omsättningen

Från att ha varit ensam i bolaget så består nu Wexthuset av 16 heltidsanställda. Omsättningen har ökat i raketfart, från 18 miljoner till 65 miljoner på ett par år. 2021 gick Wexthuset med vinst för första gången i bolagets historia, något som var ett resultat av ett enträget arbete där man identifierat nyckel-KPI:er och jobbat stenhårt mot dem.

Utöver Wexthusets unika utbud och praktiska betalsystem så är en av faktorerna bakom framgångarna företagets hållbarhetsfokus. För Lena har det varit en grundstomme sedan starten.


På Wexthusets lager är det viktigt att inga kartonger går till spillo. De blir istället till nya paket eller fyllnadsmaterial.

”Att bry sig om hållbarhet känns så himla naturligt för en e-handlare. Vilka sorts produkter erbjuder vi? Hur packar vi dem? Vilka leverantörsalternativ har kunderna? För oss finns det en hållbarhetstanke i alla led, något som är en hygienfaktor mot kunderna. Vi får väldigt många positiva tillrop kring det och ibland även tips på produkter som kan vara ännu mer hållbara än de vi erbjuder.”

”Det symboliska värdet i hur vi jobbar blir stort”

Plast är strikt förbjudet som packmaterial, i stället används papper. Frakten är klimatkompenserad och företagets fordon drivs av HVO-diesel. Och ett paket från Wexthuset kan för en ny köpare se lite udda ut. Det beror på att man vid packningen använder sig av återanvända kartonger från alla möjliga produkter.

”Det har hänt att jag tagit med en dammsugarkartong till lagret och skickat i väg en produkt i den. Kartonger som inte går att återanvända strimlar vi och använder som fyllning i stället. Tack vare det här helhetsgreppet har vi kunder som handlat från oss i alla år, eftersom de uppskattar allt arbete som ligger bakom.”

”Att prata om minskade CO2-utsläpp är lätt för e-handlare, men vad betyder det i verkligheten? Om man inte lever som man lär är det greenwashing i mina ögon. Jag hör om e-handlare som använder specialkartonger och sedan slänger dem. Sättet vi jobbar på kanske kostar lite mer tid, men det symboliska värdet blir väldigt stort.”

BOOSTA ER E-HANDEL MED SVEA: Läs mer om alla betallösningar här!

Läs mer