Flowfactory vill ta bort tröskeln för att bygga appar – fyller på kassan

FlowfactoryTech

Frida Höök, medgrundare Flowfactory. Foto: Press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Low code-startupen ska snabbutbilda framtidens utvecklare: ”Vem som helst som brinner för att utveckla applikationer är välkomna”, säger medgrundaren Frida Höök till Breakit.

Techbolaget Flowfactory har som mission att göra alla till apputvecklare. Verksamma på den brännheta low code-marknaden låter de företagskunder genom visuella gränssnitt och drag- och släpp-funktioner bygga sina egna applikationer. Det heter ”no code plus code” på branschlingo men enkelt uttryckt handlar det om att bolag ska kunna skräddarsy sina egna appar genom Flowfactorys produkt. Tidseffektivt och kreativt, enligt bolaget själva. Kanske kan det liknas vid en Minecraft för företagsappar?

”Förut har man skickat en brief till en utvecklare som satt sig på kammaren och arbetat fram något. Vi minskar gapet mellan IT och affärsutvecklingen”, säger marknadschefen Frida Höök som grundade bolaget tillsammans med chefsutvecklaren Stellan Andersson och vd:n Fredrik Lindqvist 2016.

Det som tog ett och ett halvt år sedan för fem år sedan kan idag göras på åtta veckor – från uppstartsmöte till lanserad applikation, enligt Frida Höök.

”Med hjälp av vår low-code plattform får man väldigt snabbt fram skräddarsydda digitala lösningar som skapar värde. Vi jobbar agilt med användarna som en naturlig del i hela processen. Applikationerna byggs till stor del med drag-och-släpp av moduler, i en visuell miljö där alla kan se och förstå vad som händer.”

”Vår ambition är att demokratisera IT genom att öka den digitala läskunnigheten i världen. Det ska inte vara som under medeltiden då bara eliten och prästerna kunde läsa. Alla ska kunna bidra i digitaliseringsresan”.

Bolaget har kunder som Siemens och Region Stockholm. Frida Höök lyfter ett exempel som visar på effekten av när användarna involveras i de digitala projekten. Hon citerar en handläggare som deltagit i ett utvecklingsprojekt inom Region Stockholm som sedan ombetts utvärdera appen som de fått.
”Vadå fått? Den är ju vi som har skapat den, så självklart är det exakt vad vi vill ha”, var responsen.

”Det är ett tydligt exempel på när användarna verkligen är med i skapandet av
applikationer och hur det bidrar till en stark känsla av ägarskap” fortsätter Frida.

Ökade omsättningen med 40 procent

Flowfactory har vuxit kraftigt sedan starten. Förra året ökade omsättningen med 40 procent till 15,8 miljoner. Prenumerationsintäkterna (ARR) ökade med 104 procent och tillväxten inom befintliga kunder landade på 204 procent.

Enligt analyshuset Gartner kommer runt 70 procent av all apputveckling i världen att vara low-code inom ett par år. Kan det innebära en uppsjö hemmabyggen à la 1990-talets privata hemsidor? Flowfactory ser inga direkta nackdelar. 
”Vi ser fördelar med att man snabbare och enklare kan få fram fler applikationer och förverkliga nya idéer. Om vi kan sänka tröskeln för företag att testa så främjar det kreativitet, vilket kommer gynna företagen på alla plan”, säger medgrundaren.  

Flowfactory har nyligen tagit in 16 miljoner kronor i en nyemission från bland andra Johan Hernmarck, familjen Jensen och Fredrik Vom Hofe.
Nyemissionen genomfördes i en allt mer turbulent tid för tillväxt- och techbolag. Flowfactory hade initialt siktat på att ta in ännu mer pengar. Enligt Frida Höök är man redo att dra åt svångremmen om det behövs. Men hon tror att Flowfactory faktiskt kan gynnas av tuffare tider.

"När bolagens krav på produktivitet ökar blir vår typ av produkt än mer relevant, då Flowfactory kan hjälpa företag att skapa mer för mindre".

Det nya kapitaltillskottet ska scale-up-bolaget använda för att gasa rekryteringsprocessen de kommande åren. Bara i år nästan dubblar man antalet anställda till över 20, enligt planerna. 

Dessutom avslöjar bolaget en egen utbildningssatsning tillsammans med Academic Work. I september ska åtta personer, utan krav på förkunskaper, på sex veckor utbildas till fullfjädrade Flowfactory-utvecklare för att kunna hjälpa partners och kunder. Kravet är en passion för att utveckla appar, säger Frida Höök. 

Flowfactorys affärsidé kan ses som ett potentiellt hot mot de traditionella it-
utvecklarna. Hur ser du på det?

”Ja, potentiellt – känner man att man har tillhört de där 0,5 procenten i världen som kan koda så kanske man kan få för sig att man nu kommer bli mindre viktig. Men jag tror att de allra flesta utvecklare ofta upplever känslan av inte hinna leverera på det som önskas och förväntas. Nu kan dessa hårt belastade utvecklare istället gå de från att vara flaskhalsar till att bli hjältar och den känslan uppskattar nog de allra flesta”, säger Frida Höök. 

”Vi är inte på något sätt ett hot för utvecklare. Vi tror fortfarande på att framgången till den perfekt anpassade applikationen ligger i kombinationen av drag-och-släpp och kod. Vårt mål är att vara utvecklarnas första val av plattform och ge dem känslan av enkelhet och avlastning”.

Läs mer