Fast i den digitala tillväxtfällan? Satsa på skalbarhet i molnet

Breakit - Fast i den digitala tillväxtfällan? Satsa på skalbarhet i molnet

Internet erbjuder fantastiska möjligheter för företag att växa. Samtidigt blir de digitala fällorna som håller företag tillbaka allt fler. Vägvalen är många och avgörande för en skalbar digital närvaro. Distribution, säkerhet, monitorering, betallösning, webbhotell, sitestruktur, SEO, CMS – listan är lång. Med kundupplevelsen som kompass mot framtiden finns det marknadsandelar att vinna.

Dessa möjligheter ökar samtidigt komplexiteten för de som vill leverera en snabb och säker kundupplevelse. Hur hanteras höga trafikvolymer, laddningstid, driftsstopp, samt kapacitet på ett skalbart och samtidigt kostnadseffektivt sätt?

För e-handels- och onlineföretaget är skalbarhetsutmaningarna något helt annat än för det tillverkande företaget.

Många av världens största onlineföretag betjänar miljontals användare med endast en liten grupp anställda. Internet har skapat en ny världsmarknad med butiker öppna dygnet runt. Att växa snabbt kräver en digital närvaro som kan växla upp i takt med antalet besökare oavsett var, när och hur de vill interagera.

”I mobiltelefonen förväntar sig folk tillgång till allt som är viktigt för dem. På bara ett par år har vårt beteende ändrats i grunden till att vi i dag spenderar mer tid på webben genom 5-6 tum mobilskärm istället för på större skärmar. Innebörden av att alltid leverera en snabb mobil användarupplevelse vart som helst ställer skalbarhet i ett helt nytt ljus”, säger John Håkansson chef för molndistribution på Telia.

 Hur snabb är din mobila sajt? Testa här

En skalbar affärsmodell kräver i dag att man kombinerar prestanda, funktionalitet och kreativitet. Den ständigt växande mängden webbplatser och mobilappar och explosionen av enheter, plattformar, nätverk och webbläsare världen över gör det lätt att fastna i digitala tillväxtfällor. Förändringstakten har gått så snabbt att likhetstecknet mellan webbprestanda och användarupplevelse inte är självklar för alla ännu.

Telia har undersökt hur bra Sveriges största e-handelssajter är på prestanda. Resultatet visar att användarupplevelsen för mobilanvändare i Sverige är eländig. I genomsnitt tar det 7 sekunder för sajten att laddas på skärmen. I snitt består väntetiden till 10 procent av att få kontakt med servern och resterande 90 procent till att vänta på innehållet.

Här finns både sekunder och kunder att vinna. Genom distribuera webbinnehåll via molnet flyttar man innehållet på sajten närmare slutanvändarna. Resultatet på användarupplevelsen är omedelbar. Beroende på typ av webbplatsinnehåll kan webbsajter göras 20-60 procent snabbare. Laddningstid kan alltså enkelt halveras genom att distribuera innehåll via en molntjänst av typen content delivery network.

”Hur snabb sajt är optimalt? Det undrar många. Här finns ingen universalsanning. Svaret hittas i datadrivna insikter om användarna. Hur surfar de, vilken uppkoppling har de, och var befinner de sig? Kundinsikterna i kombination med hur laddningstid påverkar konvertering i realtid ger en tydlig kravbild”, säger John Håkansson.

 Hur snabb är din mobila sajt? Testa här

Företag som distribuerar sitt webbinnehåll via molnet hanterar trafiktoppar automatiskt, utan att behöva investera i den egna serverarkitekturen. Dessutom avlastas företagets egen server och bidrar ytterligare till att minimera eventuella driftstopp.   

För att möta de kontinuerliga förändringarna hos användarna behövs en digital närvaro som är flexibel. Med prestanda i fokus i organisationen kan företag navigera förbi de vanligaste digitala tillväxtfällorna. Fler företag behöver samla insikter om användarupplevelsen i realtid för att prioritera vilka prestandaoptimeringar som ger mest utväxling på tillväxt. De företag som skiftar fokus från back-end serverns svarstid till hur snabbt innehåll distribueras till användare får ett försprång.

”I dag gäller det för både marknad och IT att tillsammans ha full koll på begrepp som prestandabudget och web performance för att inte bli bortkonverterade av någon mer snabbfotad konkurrent", säger John Håkansson.

Läs om Telias globala molntjänst för distribution, Web Performance

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se

Läs fler artiklar
LÄS MER