Stockeld Dreamery steker sin första ostprodukt – redan efter ett år

Stockeld DreameryHeja FramtidenFoodtech

Sorosh Tavakoli, vd på Stockeld Dreamery, har medverkat i podcasten "Heja Framtiden" där han berättar om vägen framåt.

Christian von Essen

Christian von Essen

Skribent

Det går fort i startup-världen. Det hajpade foodtech-bolaget Stockeld Dreamery har tagit in totalt 200 miljoner och lanserade stolt sin första produkt 2021. Men nu är den redan borttagen. Det berättar vd:n och medgrundaren Sorosh Tavakoli i podcasten "Heja Framtiden".

Stockeld Dreamerys vd Sorosh Tavakoli tycks misstänkt nöjd med beslutet att dra tillbaka den veganska salladsosten Chunk från hyllorna redan innan den fått ordentlig fart. Produkten innehåller fermenterade ärter och åkerböna och används bland annat på ett tiotal restauranger.

Med en bakgrund som techentreprenör – Tavakoli grundade startupen Videoplaza – är det egentligen inte så konstigt att testa sig fram och snabbt kunna överge en produkt som inte fungerar optimalt.

”Vi ville snabbt lansera en produkt för att lära oss om allt – produktionen, logistiken, ingredienserna. Vi har träffat kunder och kockar för att förstå hela kedjan. Det här är förstås ett stort och svårt beslut att ta. Men försöker man göra världens mest ambitiösa ost måste man också hålla sig till det,” berättade Sorosh Tavakoli när podcasten Heja Framtiden träffade honom under Nordic Future Food på Kistamässan.

LÄS MER: Här är 19 stekheta foodtech-bolag som vill förändra världen – uppstickarna, ägarna, siffrorna och analyserna

Chunk är omständig att producera och kräver en hel del handpåläggning, vilket försvårade uppskalningsprocessen. Produkten var också svår att placera rent smakmässigt, vilket enligt Sorosh Tavakoli krävde en del utbildning.

”Vi vill att våra produkter ska vara överlägsna i smak och näring, vara hållbart producerade och göras tillgängliga för den stora massan. Där föll det lite. Men vi kommer nog göra om den så småningom på något sätt.”   

Inga tårar alltså. Istället kan Stockeld Dreamery – som ständigt växer sin organisation och rekryterar flera nya tjänster under året – satsa alla sina kort på nästa produkt, nämligen en färskost baserad på fermenterade kikärtor och linser.

”Den heter Spread och är betydligt enklare att förstå. Den funkar både på mackan och i bakning och matlagning. Vi kommer börja sälja till foodservice och rullar ut den i handeln under sensommaren. Först kommer den i en naturell smak, sen tänker vi släppa flera smaker i början av 2023.”

LÄS MER: Bråk, miljonrundor och robotar – foodtech-bolagen som vill att du ska “snacksa” nyttigt

Sammantaget har bolaget tagit 200 miljoner kronor i kapital. Förutom produktutveckling kommer en hel del gå till en ny pilotanläggning i Nacka, där Stockeld kan experimentera med större volymer. Samtidigt flaggar Sorosh för att man vill ta en mer aktiv roll i klimatdebatten.

”Vi vill vara med och driva skiftet från ett livsmedelssystem där vi använder resursineffektiva djur för att producera mat, till att använda växter istället. Det skiftet är helt nödvändigt för planeten. Nu kommer vi kunna kommunicera lite mer, och vi vill använda vår röst genom att utbilda, inspirera och pusha. Framför allt ska det bli extremt roligt att äntligen få köra.”

Den här texten publiceras i samarbete med Christian von Essen och podcasten Heja Framtiden, som Sorosh Tavakoli gästar. Du kan lyssna på hela avsnittet här.

Läs mer