Sju hårdvarustartups får skjuts in i detaljhandeln - av Mediamarkt

Breakit - Sju hårdvarustartups får skjuts in i detaljhandeln - av Mediamarkt
Tinitell, Glue, Eliq och Pugz proukter. Foto: Pressbilder.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Sex svenska bolag och ett finskt bolag tas nu in i elektronikkjedjans nya startupprogram.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Vi har tidigare skrivit om Mediamarkts detaljhandelsprogram för startups, senast när den smarta knappen Flic annonserades som en del av elektronikkjedjans sortiment. Nu tar bolaget in ytterligare fem svenska och en finsk startup i utvalda affärer.

Under en provtid på två månader kommer bland annat Tinitells armbandsklocka för barn och Lifesmarts produkter för ett energisnålare hem att säljas i Mediamarkts butiker.

“Vi har valt att ta in en kombination av ganska olika produkter och varumärken vi tror kommer bli storsäljare i våra varuhus. Vi hoppas att i alla fall två-tre av de proukterna vi tar in nu blir stora volymdrivna produkter”, säger Tahero Nori, innovationschef på Mediamarkt.

Han ska hjälpa bolagen med allt från förpackningar och certifieringar till att sätta rätt pris på produkterna.

“Det krävs mycket kunskap för att lyckas med detaljhandel och bygga ett kommersiellt varumärke. Jag kommer att ta fram ett proof of concept tillsammans med bolagen och gå igenom alla detaljer som krävs. Om försäljningen funkar i Sverige går vi sedan vidare till våra andra marknader”, säger Tahero Nori.

Mediamarkt är Europas största elektronikkjedja med 1000 varuhus i 15 länder. Bolaget storsatsar nu för tiden på startups för att få in den senaste tekniken i sina butiker. Tahero Nori berättar även att han planerar en hel innovationsavdelning i butikerna just på grund av det. Han beskriver det som ett sätt för bolaget att hitta nya målgrupper.

För startups behöver det dock inte vara helt självklart att samarbeta med Mediamarkt. Allt mer av handeln flyttas till nätet, där många av bolagen dessutom redan har börjat sälja sina prylar via sina egna sajter. Tahero Nori menar ändå att ett samarbete med ett storbolag som Mediamarkt kan ge ett rejält lyft för bolagen.

“Många av bolagen har byggt ett starkt varumärke på Kickstarter och de flesta inom startupsektorn vet vad till exempel Flic är för något. Men Kickstarter har fem miljoner användare i Europa. Det är ‘peanuts’ i sammanhanget, vi har 5 miljoner kunder varje dag i våra butiker. Vi vill hjälpa bolagen att nå ut till hela den europeiska marknaden och fler potentiella kunder”, säger han.

Exakt hur många exemplar av varje pryl som beställs in vill inte Tahero Nori avslöja, annat än att det handlar om betydligt mindre ordrar än vad bolaget tar in från stora partners som Samsung och Sony.

“Nu kör vi den här provtiden på två månader och sedan utvärderar vi samarbetena. Det handlar om att även vi vill vara med och lyfta fram svenska varumärken. Det är varumärkesbyggande för oss också”, säger han.

Här är bolagen som Mediamarkt tar in:

  • Shortcut Labs med den smarta knappen Flic.
  • IOT-bolaget Glue Home med sina smarta lås.
  • Tinitell, som  med sin armbandstelefon
  • Pugz som satte svenskt crowdfundingrekord med sina trådlösa hörlurar
  • Eliq och Lifesmart, som gör produkter för att minska energiförbrukningen i hemmet.
  • Flyte, som gör en glödlampa som flyter i luften.
  • Solu, det finska bolaget som gör en pytteliten dator med ett helt eget operativsystem.
Läs fler artiklar
LÄS MER