Klarnas ledning med vd Sebastian Siemiatkowski i spetsen står fast vid att man inte har varslat 700 anställda om uppsägning. Det stora sparpaketet som meddelades förra veckan – där 10 procent av personalen omfattas – innehåller inga faktiska uppsägningar och Klarna bröt därför inte mot svensk lagstiftning när facken inte informerades, hävdar ledningen. Klarnas kommunikationschef Filippa Bolz skriver i ett mejl till SVT: ”Klarna har inte varslat om uppsägning utan hoppas på att komma överens med de berörda anställda.” Samtidigt har SVT talat med ett tiotal anställda på Klarna som berättar att de stängts ute från interna kommunikationskanaler och delade dokument. På möten med chefer har de uppmanats att skriva på avtal där de säger upp sig själva i utbyte mot några månaders avgångsvederlag. ”De var väldigt tydliga med att du ska bort från företaget. Man har inget val”, säger en av de berörda personerna. Personen berättar vidare att hen inte längre kallas till andra möten och inte längre har någon möjlighet att utföra sitt arbete. Arbetsrättsexperten Kurt Junesjö likställer en spärrning av interna kommunikationskanaler med att bli fråntagen nycklarna till arbetsplatsen. Han säger att det finns skäl att driva fallen vidare till Arbetsdomstolen. I en skriftlig kommentar till SVT bemöter Klarna kritiken: ”Vi är en bank och hanterar känsliga uppgifter och system. Av säkerhetsskäl har access till viss data, dokument och system begränsats för de som meddelats att deras roll inte längre finns.” Efter att Breakit har publicerat återkommer Klarna genom sin pressavdelning med följande uttalande: "I samband med att de anställda informerades om förändringarna fick de också information om processen, bland annat att alla anställda som har erhållit ett erbjudande kommer att vara arbetsbefriade under den period de funderar på om de vill acceptera erbjudandet eller inte. De informerades vidare om att eftersom de inte behöver arbeta kommer de inte heller ha tillgång till alla delar av Klarnas system med hänsyn till säkerhetsaspekter. Att likställa detta med avsked är inte korrekt. Flera delar är dessutom fortfarande öppna för de anställda. Alla anställda har behållit access till alla kritiska verktyg som mail, internkommunikationskanaler, intranätet, HR-systemet, videomöten med mera. Men vi är en bank och hanterar känsliga uppgifter och system. Av säkerhetsskäl har access till viss data, dokument och system begränsats för de som meddelats att deras roll inte längre finns. För specifika dokument som är nödvändiga att få access till men som ligger i blockerade mappar har vi ordnat så att varje person får personlig hjälp att komma åt dem."