Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Brand totalförstörde Geggamojas huvudkontor: ”Känner sig som en förlorare”

Sara Sidenbladh och Anna Rietz, systrar och grundare av Geggamoja.

Grundarna försökte få ut så mycket de kunde när elden rasade – fick föras till sjukhus för att få syrgas.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Förra veckan vändes allt upp och ner för Sara Sidenbladh och Anna Rietz. De är systrar med sömnad i blodet som 2006 grundade det ekologiska barnmärket Geggamoja med en stor e-handelsförsäljning.

Huset i Enebyberg i Stockholm där Geggamoja hade sitt huvudkontor brann ner till grunden. Elden slukade all teknisk utrustning, provkollektioner och nya klädmönster – och förstörde den fastighet som hade varit i familjens ägor i generationer. Systrarnas morfar, skräddare till yrket, hade ägt huset.  

”Vi hörde tre kraftiga smällar, sedan gick det upp för oss – hela kåken brinner”, berättar Sara Sidenbladh.

Hon vet inte hur branden startade men förloppet gick snabbt. Övervåningen var övertänd när Geggamojas sex anställda evakuerades (en arbetade på distans). 

”Dum som man är sprang jag och Anna runt för att hämta grejer”, berättar Sara Sidenbladh. 

Hon ville få ut prover till pågående produktion och gamla hårddiskar med tidigare kollektioner. Det ledde i sin tur till att båda systrarna fick föras till sjukhus för att få syrgas. 

”Hjärnan kanske inte fungerar som den ska. Det materiella är en stor sorg men nu när man har landat känner man bara, vad skönt att vi alla mår bra.” 

Grundarna har ännu inte hunnit sätta sig ner och överblicka de finansiella konsekvenserna av branden. 

”Det viktigaste är att få verksamheten att fungera och se att alla kollegorna mår bra, det är ett trauma som vi alla har gått igenom”

Partners ”steppade upp”

En direkt effekt av branden märkte Geggamoja i veckan när den planerade utförsäljningen skulle äga rum. 

”Vi frågade: Var är alla ipads? Ja just det hela kassasystemet brann ju ner”, säger Sara Sidenbladh. 

Hon summerar: 

”Man är en riktig förlorare i en sådan här situation.”

Sara Sidenbladh säger att stressnivån är hög men att hon inte är orolig för verksamheten på sikt. Investerare och leverantörer har ”steppat upp” och visat sig väldigt hjälpsamma. Alla partners har sträckt ut en hand. Teamet är ett gäng optimister som visat sig kunna kavla upp ärmarna och leverera, berättar medgrundaren.

”Vi tar en sak i taget. Det viktigaste är att alla mår bra. Det kanske kommer bli förseningar i leveranser men det är inte värre än så. Det var inte ett lager som brann upp ”

Geggamoja, där 80 procent säljs online, har haft ett dalande rörelseresultat sedan 2016, med undantag för 2019. Det utsatta målet för 2021 var att e-handeln skulle generera 27 miljoner kronor. men flera utmaningar satte stopp för detta

De svarta siffrorna på sista raden får vänta. I en intervju med Breakit i slutet av april sa Sidenbladh att målet var lönsamhet ”inom de närmsta åren”. 

Läs mer