Många e-handlare har sett intäkterna svälla under pandemin och dala när pandemieffekterna klingat av. Men hos skomärket Myrqvist som tillverkar och säljer kostymskor har utvecklingen varit den rakt motsatta. Möten, fester och bröllop har ökat efterfrågan på finare skinnskor och tillväxten har vuxit månad för månad, skriver bolaget i ett pressmeddelande. “Det kändes som att vi hade prickat in en av de värsta produkterna att sälja under pandemin. Lite som att sälja vinterjackor under sommaren. Det fanns helt enkelt inte någon efterfrågan”, kommenterar vd:n Sebastian Örn. Myrqvist hänvisar till siffror från amerikanska nyhetssajten Bloomberg som visar att marknaden för kostymskor föll med över 70 procent i andra kvartalet 2020, jämfört med året innan. Skotillverkaren genomförde flera förändringar under pandemin för att undvika kris, däribland förbättrad e-handel och ett breddat sortiment med vandringskängor och sandaler. För det brutna räkenskapsåret 2020-2021 landade omsättningen på 11,4 miljoner kronor för bolaget bakom Myrqvist, Vensar. Resultatet kom in på minus 3,8 miljoner kronor. Nu står det klart att bolaget det senaste räkenskapsåret nära dubblar omsättningen till 19 miljoner kronor med ett resultat på omkring minus 1 miljon kronor. Förväntningarna för det kommande räkenskapsåret är högt ställda. Myrqvist räknar med 37 miljoner i intäkter och ett positivt resultat. Skomärket med sex år på nacken har haft flera namnkunniga investerare med sig på resan. 2020 fyllde bolaget på kassan i en kapitalrunda som leddes av Eequity-grundarna Magnus Wiberg och Patrik Hedelin tillsammans med affärsänglar. Eequity-duon har tidigare satsat på snabbväxande svenska e-handlare som Nakd, Footway och Ideal of Sweden. I pressmeddelandet avslöjar Myrqvist även ett samarbete med tyska bilkoncernen Audi. Bolagen har tillsammans utvecklat en ”minimalistisk bilsko” i svart mocka inspirerad av 1960-talets racing.