Sök

Entreprenörerna bakom Yelte lanserar omdebatterad hampamjölk: “Planeten är jävligt illa ute”

YelteFoodtechEntreprenör

Yeltes medgrundare och vd Peter Andersson. Till höger hampadrycken som snart lanseras.

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Hampa är för många kopplat till droger. Men det är också frön som är extremt bra ur hållbarhetssynpunkt, enligt grundarna på Yelte. Här är bolaget som ska ta nästa steg i revolutionen för plantbaserade drycker – och inom ett par månader lansera en hampamjölk.

“Det är fortfarande bökigt om du vill odla hampa i Sverige”, berättar Peter Andersson, vd och medgrundare till Yelte.

De flesta som hör ordet hampa får nog tankarna att snurra kring narkotika. Det är ur plantans blommor som man utvinner hasch och marijuana och som i Sverige är förbjudet är bruka. Men allt fler entreprenörer har insett fördelarna med hampa, och framför allt inom hudvård och kosttillskott. Ren CBD-olja – där man isolerat och extraherat CBD ur hampaextrakt och tagit bort cannabinoider – har de senaste åren blivit väldigt hajpat. Josefin Landgårds Mantle och Pingis Berg-Hadenius Hemply Balance är två exempel på företag som säljer denna typ av produkter.

Nu ska hampafrön ta sig in i matbutikerna också – i form av hampamjölk. 15 år efter starten av Oatly vill det nya Landskrona-baserade bolaget Yelte skapa nästa stora grej inom plantbaserade drycker. Bakom bolaget står Martin och Peter Andersson (som också är bröder), Andreas Hagman, David Vrabi och Ajdin Crnovic, med bakgrund inom bland annat it, ekonomi och restaurangbranschen. Yelte har antagits till inkubatorn Krinova.

LÄS MER: Här är 19 stekheta foodtech-bolag som vill förändra världen – uppstickarna, ägarna, siffrorna och analyserna

“Det finns så otroligt många olika plantbaserade dryckesalternativ idag, mandel, ärta, cashew, havre, potatis, ja allt. Men om du vill ha något som är både näringsrikt och hållbart, så finns inte det”, säger Peter Andersson, vd för Yelte, och fortsätter:

“Ta havredrycken som exempel som är rätt bra hållbarhetsmässigt – havren kräver inte jättemycket resurser att odla – men näringsmässigt är den i våra ögon en katastrof. Majoriteten av innehållet består av snabba kolhydrater och väldigt lite annat som man gärna vill få i sig som bra fetter och proteiner. Och för att ta fram en liter mandeldryck går det åt 6 000 liter vatten.”

“Förlegad lagstiftning”

Därför valde Yelte att arbeta med hampan som kombinerar båda aspekterna.

“Hampa går att odla i alla klimatzoner, kräver minimalt med bevattning och växer som ogräs. Skadedjur tycker inte om smaken av hampan så den behöver inte besprutas. Dessutom har det ett klassledande lågt svinn – det som inte används till livsmedel kan gå till bland annat byggindustrin som isolering, eller till textilier. Det här är nästa generations supergröda.”

Om hampan nu är så bra, så är frågan varför ingen gjort detta tidigare? I Sverige började man odla hampa redan under järnåldern. Men 1970 svängde pendeln. Då förbjöds all odling av rädsla för den narkotiska effekten. Sedan några år tillbaka är det tillåtet att odla industrihampa, som är en variant av cannabis med låg rushalt, men först efter rigorösa ansökningsprocesser. Sorten ska vara godkänd och du måste skicka in papper om gårdsstöd för odlingen. Annars är det olaglig narkotikaproduktion. En alldeles för tungrodd process, menar Peter Andersson.

“Vi har en hyggligt förlegad och rigid lagstiftning. Det är bökigt om du vill odla hampa. En annan svårighet är att råvarupriset är mycket högre än om du jämför med havre. Om ett kilo havre kostar tre kronor så kostar lika mycket hampa uppemot 80 kronor på världsmarknaden. En tredje utmaning är att hampa beter sig annorlunda när du värmer upp den, och det måste man göra för att förlänga hållbarheten på produkten.”

Trots dessa trösklar är Yelte efter två års tester nu till 95 procent klara med recept och process. Målet är nu i det korta perspektivet att inom ett år göra en mindre pilotlansering i Sverige.

“Vi vill komma ut på caféer och i dagligvaruhandeln i begränsad omfattning. Det gör vi för att kunna svara på frågan ‘är det detta som marknaden vill ha?’ Då kan vi justera prissättning, ändra recept och så vidare.”

Samarbete med Tetra Pak

De har under resans gång utfört provkörningar på förpackningsjätten Tetra Pak Product Development Centre, som har intresserat sig för drycken.

“Det känns såklart bra att en så stor aktör som Tetra Pak tror på idén och produkten, det är en kvalitetsstämpel.”

Yelte har också tagit kontakt med ett antal livsmedelsåterförsäljare, men har ännu inga avtal klara.

“De har visat stort intresse. Många letar efter nästa stora grej. De undrar hur produktkategorin kan innoveras. Havredrycken kom för 15 år sedan och sen kom alla andra. Sen har det liksom inte hänt så mycket på tio år.”

Det som återstår nu är att hitta någon som vill tillverka drycken.

“Att få med sig en ‘co-packer’ idag är svårt, för det är så mycket plantbaserat som kommer hela tiden, men det gäller också att få dem att testa något nytt. Många är så fokuserade på havre och kör på med det för att det är enkelt och lönsamt.”

Kommer folk att våga testa?

Eftersom hampa är så sammankopplat med droger kan det bli en utmaning att få människor att testa drycken, enligt Peter Andersson. Men han hoppas också att människor har kommit längre i tankesättet.

“Jag tror att det är en generationsfråga. Jag tycker mig se att ‘hampa är sådant man röker’ håller på att försvinna. Planeten är jävligt illa ute. Om vi kan omvända de som idag köper mjölk så är vi nöjda. Men visst, jag tror att vi kommer få svårt att övertyga 50-plussarna.” 

Grundarna har hittills plöjt in egna pengar i bolaget. Peter Andersson och brodern Martin driver ett investmentbolag, så när det är dags att skjuta till mer kapital, kommer de finansiera första rundan själva. Men sen ska de söka externa pengar.

“Efter Sverigelanseringen kommer Europa. Men tittar man globalt så säljs majoriteten av dessa produkter i Asien och i USA. Men där finns mer inhemsk konkurrens. USA har kommit längre i acceptansen för hampan.”

Om hampan är så bra, finns det inte fler som försökt samma som ni?
“Jo, det finns startups som kommit en liten bit på vägen i Storbritannien, Australien och Kanada. Men många gör det som en biprodukt till deras huvudsakliga produkt, som är att ta fram veganska proteinpulver. Vi tycker inte heller att dessa aktörer fått till varken smak eller näringsvärden på ett tillfredsställande sätt.”

Tills vi har fått ett smakprov – hur smakar drycken?
“Flera som har testat säger att den är lite nötig. Några säger att det smakar som när du har klippt gräset. Vår ambition är att skapa något som är mindre sött, för det finns det redan gott om idag.”

Hampadrycken kommer kosta cirka 28-29 kronor i butik.

Läs mer