Isabella Löwengrip fälls för smygreklam i ett samarbete med resebolaget Tui. Det är inte första gången som Influencern fällts för just smygreklam. Hela 14 fällningar på 6 år har Isabella Löwengrip samlat på sig. Det rapporterar Resumé.
Den senaste fällningen skedde i slutet av april, men har nu alltså uppmärksammats av Resumé. Texten som ogillades av reklambranschens självreglerande organ hade publicerats i Isabella Löwengrips blogg, där hon i slutet av inlägget försökte sig på någon form av reklammärkning.
”Just det! Gällande Thailand. Jag måste skriva såhär så att jag går enligt reglerna: I samarbete med TUI”, skrev Isabella Löwengrip i bloggen.
Men det räckte alltså inte för Reklamombudsmannen som bedömde att innehållet kunde förväxlas med ett vanligt blogginlägg.
“Den anmälda reklamen har publicerats i ett inlägg på influencerns blogg, som är ett medium som i huvudsak innehåller material som kan likställas med redaktionellt material. Vid sådan publicering av reklam finns det en särskild risk att konsumenter vilseleds om karaktären av meddelandet och det ska då omedelbart framgå att det är reklam”, går det bland annat att läsa i beslutet.
Tui själva svarar på kritiken med att det enligt deras avtal med Isabella Löwengrip ska framgå “tydligt och transparent” att det handlar om reklam. Och hänvisar till att de “antar att det är den mänskliga faktorn som ligger bakom missen”, liksom att misstaget senare rättats till.
Isabella Löwengrip har valt att inte yttra sig i ärendet.
Resumé lyfter fram att det bara var åtta månader sedan som Isabella Löwengrip fälldes för smygreklam i samband med ett samarbete med Style level. Andra reklaminlägg som har fällts har skett i samarbete med bolag som Storytel, Ellos (flera gånger) och Flattered (där hon själv är delägare).