Nu talar Martin Lorentzon ut om sitt parfymhus – "Blir motiverad när folk är negativa"

SpotifySniphparfym
Martin Lorentzon har startat ett eget parfymhus med namnet MALO. Foto: Press/TT/Montage

Martin Lorentzon har startat ett eget parfymhus med namnet MALO. Foto: Press/TT/Montage

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Martin Lorentzon bjuder på nya detaljer kring sin oväntade satsning och en rad heta entreprenörsråd i exklusiv intervju med Breakit.


Nyheten slog kanske inte ner som en bomb men en hel del av Breakits läsare höjde nog ändå på ögonbrynen när det för tre veckor sedan avslöjades att Spotify-grundaren Martin Lorentzon startat ett eget parfymhus med namnet MALO. 

I en längre intervju, gjord via mejl, beskriver Martin Lorentzon nu med egna ord bakgrunden till satsningen och planen framåt. Och lite otippat ser han faktiskt flera likheter mellan att bygga en streamingtjänst och ett parfymhus:

“Ja, absolut. Ingen trodde på musik och alla har undrat varför jag håller på med parfym. Då blir jag extra motiverad och måste absolut testa både musik och doft. När folk är negativa blir jag extra intresserad och motiverad. En annan likhet är att både musik och parfym går igenom en mängd förändringar”, skriver Martin Lorentzon och fortsätter:

“Produkterna utvecklas hela tiden. Musik har gått från ägande till access, och från cd-skiva till streaming av de låtar man vill ha och att sätta ihop sin egen spellista. Parfymer har gått från att man köper en helflaska till att man upptäcker de i mindre mängder samt utefter sin preferens och smak. Tidigare hade man också bara en favoritparfym i typ 20 år. Nu varierar man sina parfymer dagligen från ett stort antal olika dofter, och parfymerna dyker även upp i doftljus och hudlotion. Den här utvecklingen är något som kommer att fortsätta”.

Sniph är motorn i satsningen

I starten handlar det om sex olika parfymer som bildar grunden i det som Martin Lorentzon kallar för ett parfymhus. Han gör satsningen inom ramen för parfym-bolaget Sniph där han idag är största ägare med cirka 25 procent av aktierna, enligt protokollen från senaste nyemissionen förra året.

Totalt har Sniph fått in nästan 15 miljoner kronor i riskkapital och under 2020 ökade nettoomsättningen med drygt 60 procent till 16,9 miljoner kronor och rörelseförlusten blev minus 5,4 miljoner kronor.

“Detta är just nu en del av Sniph där MALO säljs exklusivt men vad framtiden har att erbjuda återstår att se”, konstaterar Martin Lorentzon. 

Han berättar också att parfym-projektet höll på att stranda innan det ens kommit igång på grund av covid-pandemin. Orsak – Martin Lorentzon insjuknade i covid och tappade förmågan att känna lukter:

“Efter de första doft-proverna fick jag covid och tappade luktsinnet. Och det kom först inte tillbaka när jag var frisk. Då var det lite deppigt och tveksamt hur jag skulle ta detta vidare”, skriver han.

Livet som entreprenör

Men lukten kom tillbaka och Martin Lorentzon menar att incidenten är en illustration på hur det är att leva som entreprenör.

“Detta är typiskt för entreprenörskap – det går upp och ner hela tiden!”, säger han och tillägger:

“Jag brukar alltid säga: "Värdet av bolaget är summan av alla problem som vi löser tillsammans". 

Han lyfter flera gånger fram i intervjun den avgörande betydelsen att lägga fokus på själva produkten för att lyckas som entreprenör och det gäller oavsett bransch:

“Min tes är att fokusera på produkterna och göra dem riktigt bra så löser sig många av de andra sakerna av bara farten”, säger han och utvecklar sedan:

“Jag utgår hela tiden från produkter som jag själv vill använda och förbättra. Både Spotify och mina parfymer från Sniph använder jag dagligen eftersom jag tycker så mycket om dem. Sedan får det gå som det går”.

Du hade ett uppskattat Sommar-program där du bland annat gav dina bästa entreprenörsråd – vilka av dessa råd är bäst lämpade för att bygga ett parfymhus? 

“Bra fråga. Jag skulle säga att produkterna är A och O. Doftar inte parfymerna gott så blir det svårt att sälja något. Man måste vara långsiktig. Det tar tid att bygga upp ett varumärke. Affärsidén är i princip underordnad exekveringen så det är bara att jobba hårt och leverera. Och fokus, fokus, fokus är viktigt. Ge kunderna vad de vill ha, vilket är härliga dofter skickade till dörren”.

Läs mer