Icebug tar grepp om e-handeln – säljer skor för 200 miljoner

Icebuge-handelHållbarhet

Marie Thomasson, e-handelsansvarig på Icebug.

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Går bättre än någonsin – då slopar bolaget tillväxtmålen helt.

Det svenska skoföretaget Icebug, vars affärsidé är skor med bättre grepp, har också kopplat grepp om e-handeln. Förra året blev ett rekordår där försäljningen till slut landade på 226 miljoner, en ökning med 37 procent från året innan. E-handeln stod också för den största delen av ökningen.

”Det är jättekul att fler får upp ögonen för vårt varumärke, men det jag är mest stolt över är att vi fortsätter växa på ett lönsamt och hållbart sätt”, säger Marie Thomasson, e-handelsansvarig på Icebug, i ett pressmeddelande.

Ett starkt varumärke – inte ”rabattkoder, aggressiv marknadsföring eller skamlös greenwashing”. Det är nyckeln till framgång, enligt Thomasson. 

Icebug har uppmärksammats för sitt hållbarhetsarbete, som inkluderar spillbitar från jeanstillverkaren Nudie och ulldamm från ullproducenten Woolpowers.

Nu går bolaget ett steg längre och skippar tillväxtmålen helt, av hållbarhetsskäl. I stället för att fokusera på att växa ska prioritet ligga på kassaflöden och lönsamhet. 

”Att vi fortsätter växa är förmodligen bara en konsekvens av att vi gör rätt saker. Vi strävar aldrig efter att växa och tjäna så mycket pengar som möjligt, vi strävar efter att göra det som är bäst för planeten”, säger David Ekelund

Läs mer