Ann Grevelius: “Fintech ger den gamla bankvärlden digital ångest”

Breakit - Ann Grevelius: “Fintech ger den gamla bankvärlden digital ångest”
Ann Grevelius intervjuas av Breakits grundare Stefan Lundell och Olle Aronsson. Foto: Johanna Ekström
Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

Storbolagen famlar när det kommer till den digitala utvecklingen. Det var ett av budskapen från scen på Telias event Connect2business.

Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

För trots att det pratas mycket om digitalisering, så är det långt kvar innan den senaste tekniken verkligen kommer anammas av de traditionella branscherna.

Det är ett budskap som både Ola Sars, medgrundare och vd på Soundtrack Your Brand, Ann Grevelius, partner på investmentbanken GP Bullhound och Pär Bäck, vd och grundare på Shopjoy kan skriva under på.

Alla tre intervjuades under måndagen från scen av Breakits grundare Olle Aronsson och Stefan Lundell under Telias event Connect2business, ett fullsatt event med 1200 anmälda gäster.

Enligt Ola Sars, vars bolag har exklusiv rätt att sälja Spotifys musiktjänst till företag, är små företag - som pizzerior -  bättre på att förstå deras produkt än de stora butiksjättarna.

“Vår erfarenhet så här långt är att mindre handlare har större förståelse för vår produkt och deras möjligheter än de stora kedjorna”, säger han.

Ann Grevelius menade att storbolagen har digital ångest. Det gäller inte minst bankvärlden, där hon själv arbetade tidigare.

“Jag tycker att signalerna man får när man pratar med bolag och läser om dem, är att många famlar, både banker och traditionella bolag. Man vet att man måste göra någonting”, säger hon och fortsätter:

“Men den digitala transformationen handlar inte om att ha en Facebooksida eller investera i en startup  - det är inte där man löser grundfrågan, utan det handlar om att titta på nya konsumentmönster, hur vill morgondagens bankkunder konsumera."

Vad händer om de inte lyckas med digitaliseringen?

“De måste lyckas, de måste omdefiniera verksamheten. Men det rör sig om så stora förändringar, som är mycket svåra att genomföra eftersom de också på djupet påverkar deras intjäningsmodeller. Ibland vet de nog vad de teoretiskt sett borde göra, men de har helt enkelt inte råd att ligga i framkant”, säger Ann Grevelius.

Hon tror att startups särskilt på sparsidan inom peer to peer-utlåning har stora möjligheter att växa.

“Just sparområdet och peer to peer växer ganska långsamt i Sverige, men det händer mycket i till exemel USA och Storbritannen. Bolagen måste ta sig igenom Finansinspektionens nålsöga först, vilket är bra, men gör att det ta lite längre tid. Men jag tror att vi kan vänta en ketchupeffekt inom fintech”, säger hon.

Läs fler artiklar
LÄS MER