Pär-Jörgen Pärson dömer ut nya utmanare: “Får inte pengar till vad som helst”

VoiTierElsparkcyklar

Pär-Jörgen Pärson, Northzone.

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Flera aktörer dömda att misslyckas, enligt riskkapitalisten.

Elsparkcyklarna har förändrat stadsbilden i många europeiska städer. Marknaden har blivit en miljardindustri där många aktörer kommit att trängas på små ytor. Det är inte bara i storstäderna som de sju största bolagen vill ha en del av kakan. I en mindre ort som Borås med 114.000 invånare finns det en handfull bolag på stadens gator.

Ohållbart i längden, säger Pär-Jörgen Pärson i en intervju med SvD.

Han är partner i riskkapitalbolaget Northzone som 2018 investerade 260 miljoner kronor i tyska Tier. 

Tror på slakt på marknaden

Redan i samband med investeringen trodde Pärson att det skulle bli en “obönhörlig” slakt på marknaden. Nu tror han att tre till fyra aktörer kommer att dominera marknaden och att Tier självklart är en av dem. 

Och det är inte bara trängsel och regleringar som stoppar elsparkcyklarnas framfart. Många har tappat sina finansieringskällor de senaste åren, säger Pärson som spår ”småskuttarna” kommer att stryka med.

“Det gick att få fram pengar till vad som helst för två år sedan, men det gör det inte nu. Kraven är mycket högre.”

Nederländska Dott är en av de nyare uppstickarna på marknaden. Bolaget backas av svenska riskkapitalbolaget EQT Ventures och lanserade sina åkfordon i Stockholm i mars. Svenska Voi finns också på många marknader ute i Europa och tog i slutet av förra året in 1 miljard i riskkapital.

Läs mer