Här är Shift-pitcharnas egna favoriter – ”Dök upp från från ingenstans”

Shift2022

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Idag fick entreprenörerna i Shift svettas inför juryn – och dessutom svara på en knivig Breakit-fråga. Läs vad de svarade.

Inte mindre än 19 team pitchade sina idéer på tisdagen inför Shift-juryn – från tidig morgon till sen eftermiddag. 

Entreprenörerna som går vidare till finalen kommer få chansen att sälja in sina företag till Shifts investerar-panel. I potten ligger över 10 miljoner kronor – ifall entreprenörerna lyckats övertala investerarna.

Men innan juryn kom med sitt utlåtande passade vi på att fråga ett gäng av entreprenörerna vilket företag de inspireras av mest just nu.

Här är svaren vi fick:

Maria Seraki och Michelle Malm, grundare MWH of Sweden
“Samarbetet mellan Adidas och Gucci är inspirerande och ungefär det vi själva vill göra med vårt klädmärke. Malmö-bolaget Skosh är också coola, de har tagit fram en rengörningstablett som minskar utsläppen av bland annat plaster” 

Adel Abu Hamdeh, medgrundare Librlit
“SpaceX är ett imponerande bolag. De har ändå löst problem som stater inte lyckats lösa. De ser inga begränsningar”.

Mohammed Saleh, medgrundare Flip N Bid
“Jag är otroligt nyfiken på hur Chimi eyewear byggt sitt bolag. De bara dök upp och från ingenstans och är nu jättestora, jag skulle vilja komma bakom kulisserna för att se hur det verkligen gick till”.

Leonie och Ehsan Sazesh, grundare Joina
“Det finns så många men spontant säger jag Northmill, det är så häftigt vad de byggt upp från ingenting. Tiktok är imponerande på ett annat sätt, de är så nytänkande och har skapat en algoritm som till och med får gamlingar som oss att fastna”.

Frida Johnson och Emelie Hollsten, medgrundare Ella
“Då säger vi Maven clinic. De är första bolaget vi hittat som gör något liknande som oss. Men vi ska göra det ännu bättre – det är därför vi inspireras av dem. De triggar oss!”

Rosita Mario, Daisy Dolo Goma, Laura Mudiasa, Niveosystems
"
Watoto Arts, de gör dockor i alla hudfärger. När vi var små fanns inte sånt, det fanns inga dockor i vår hudfärg. För några år sedan kunde man köpa antingen en docka som var blond och blåögd, eller en mörk docka. Det fanns inget däremellan, inget för någon från mellanösterna eller så. De har gjort något som alla kan relatera till. Inspirationen därirån är deras community och hur de kommunicerar i sociala medier. De har väldigt stort engagemang.”

Läs mer