Stökig premiär för Stockholms elcyklar: ”Absolut inte bra”

Elcyklar

Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm.

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Nu varnar Daniel Helldén det ansvariga bolaget för att upphandlingen kan hävas.

Det har blivit en skumpig premiärvecka för Stockholms Stads nya eldrivna lånecyklar. Efter att leveransen av de tusen cyklarna försenats i 40 dagar hamnade problemen hos kunderna. På sociala medier har cyklister skrivit om appstrul och urladdade cyklar mitt på Västerbron – ett betydligt tyngre trampande än med en vanlig cykel. Många tycks också ha haft svårt att både starta och avsluta tjänsten.  

”Det har absolut inte varit bra från vår sida. Vi jobbar så hårt vi kan för att lösa detta”, säger Citybikes Nordenchef Daniel Mohlin i en intervju med DI Digital.

Han lovar att problemen ska vara lösta innan veckans slut.

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén, MP, pekar på att det rör sig om barnsjukdomar. Samtidigt varnar han för att om Citybike inte kan leverera den tjänst som har upphandlats så kan kontraktet hävas.

Enligt Citybike har 5.000 stockholmare tecknat en årsprenumeration från 157 kronor på cyklarna, som till största del är skattefinansierade.

Dagen efter de kommunala elcyklarna togs i bruk lanserade internationella elsparkcykelbolaget Bolt sina elcyklar i Stockholm. 300 cyklar placerades ut. 

Priset för att hyra en av Bolts cyklar under lanseringen kostar initialt 1 krona per minut men ligger på det dubbla efter första veckan. 

I slutet av förra året begränsade Stockholm Stads blågröna majoritet kraftigt antalet elsparkcyklar på stadens gator. Varje bolag fick endast sätta ut 1.500 elsparcyklar och det nya budet lät: Sköter man sig inte så åker man ut.

Läs mer