Acast varnar – “mer trevande” i Europa

AcastPoddarBörs

Ross Adams, vd Acast. Foto: Press

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Poddbolaget Acast växer i fortsatt god takt och då framför allt i Nordamerika, visar den färska rapporten.

Bolaget varnar samtidigt för att annonsmarknaden i Europa har blivit mer trevande.

Poddplattformen genererade en omsättning på 298 miljoner kronor under det första kvartalet, motsvarande en tillväxt på 51 procent – det är högre än takten som gällde under det fjärde kvartalet men ändå lägre bolagets långsiktiga mål om 60 procent. 

“Samtidigt som vi får ett större podcastutbud, växer potentialen för att driva annonsintäkter. Inte minst i Nordamerika där nettoomsättningen ökat tresiffrigt medan den europeiska annonsmarknaden upplevt en mer trevande start på året”, skriver Acast vd Ross Adams i rapporten. 

Han menar att bolaget startat 2022 på ett “stabilt” sätt. Utvecklingen kan samtidigt beskrivas som tudelad. I Europa låg tillväxten på 35 procent men omsättningen i Nordamerika ökade med 107 procent. Nordamerika står nu för nästan 30 procent av omsättningen. 

Rörelseresultatet landade på -80 miljoner kronor, och det var en försämring från motsvarande period i fjol då detta resultat låg på -45 miljoner kronor. Bolaget siktar på att vara lönsamt på ebitda-nivå om 2-4 år, enligt bolagets finansiella mål. 

Noterbart är att antalet lyssningar på poddar som ligger på bolagets plattform ökade med 44 procent under det första kvartalet. Aktien i Acast har samtidigt sjunkit kraftigt sedan noteringen förra sommaren och i en krönika inför rapporten frågade sig undertecknad om inte kursnedgången gått för långt. 

Läs mer