Normative hjälper företag mäta sina utsläpp – rekryterar nya toppchefer för att expandera

NormativeHållbarhet

Maggie Buggie och Normatives vd Kristian Rönn. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Normative satsar för att kunna ta med alla utsläpp som ett företag står för i alla led. I samband med det har bolaget tillsatt två nya toppchefer.

Det svenska impact-bolaget Normative ska hjälpa företag att räkna ut hur mycket de släpper ut. Enkelt förklarat används Normatives mjukvara av företag för att räkna ut hur stora utsläpp av koldioxid de skapar, programmet hittar också de stora bovarna i företagets processer och föreslår var det kan finnas åtgärder som minskar utsläppen.

Idén har backats av investerare som Horizon ventures, Luminar ventures, Byfounders, 2150 och ETF. Bolaget har också stöttats finansiellt av Google som en del av deras europeiska klimatprogram. 

Nu gör Normative två chefsrekryteringar för att expandera sin affär ytterligare. Där Neil Ryland, tidigare på Workday och Huddle, ansluter som ny kommersiell chef och Maggie Buggie, tidigare på SAP och Capgemini, ansluter som operativ chef.

Fokuset framåt ska ligga på att hantera företagens hela utsläppskedja, alltså vilka utsläpp som även skapas utanför företagens egna väggar i samband med att exempelvis en produkt produceras.

“På Normative har vi trovärdigheten, produktdjupet och erfarenheten som kan hjälpa kunderna att förstå sin väg till nettonoll och att leverera hållbarhetsresultat. Jag är glad över att skapa en ny marknadsstandard och hjälpa till att uppfylla vårt uppdrag att exponera hållbarhetseffekten av alla ekonomiska aktiviteter på planeten”, säger Maggie Buggie i ett pressmeddelande.

Meta Mind, som bolaget bakom Normative heter, omsatte 3,4 miljoner kronor under 2020 med ett minusresultat på 8,9 miljoner kronor.

Läs mer