Integritetsmyndighet inleder granskning av Klarna

Klarnafintechintegritetsskydd

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski. Foto: TT

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Integritetsskyddsmyndigheten ska starta en granskning av Klarna.

Tillsynsärendet inleds efter klagomål från användare utanför Sverige.

Den svenska myndigheten för integritetsskydd, som praktiskt nog heter Integritetsskyddsmyndigheten, har tagit emot “ett antal” klagomål avseende Klarnas så kallade checkout-tjänst, det vill säga bolagets lösning för e-handelsköp som många företag använder sig av.

“Klagomålen rör hur tjänsten hämtar och fyller i personuppgifter efter att köparen endast har fyllt i någon viss personuppgift. Vissa av klagomålen kommer från svenska användare medan andra klagomål kommer från användare i Tyskland och Finland”, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

Integritetsskyddsmyndigheten kommer i sin utredning fokusera på behandlingen av personuppgifter i samband med autoifyllnad av personuppgifter i checkout-tjänsten. Myndigheten vill kolla om Klarnas behandling är förenlig med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, det som brukar förkortas GDPR. 

"Generellt välkomnar vi utredningar eftersom det är en möjlighet att få guidning i hur vi kan bli ännu bättre och ytterligare stärka konsumentskyddet. Vi kommer självklart att bistå IMY under processen, men det är för tidigt att kommentera saken mer än så", säger Filippa Bolz som är pressansvarig för Klarnas nordiska verksamhet. 

Läs mer