Efter två tuffa år – väskentreprenörerna tar in pengar från influencern Frida Lund och Airmee-toppen Elin Härén

BukvyinfluencersEntreprenör

Frida Lund, Elin Härén, Nina Campioni och Elena Ekström.

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Väskmärket Bukvy, som gör 5-i-1-väskor, lämnar två tuffa covid-år bakom sig. Nu plockar de in ny kompetens i form av influencers och en Airmee-chef.

“De var nöjda kunder och ville vara med på tåget”, säger vd:n Elena Ekström.

Visste du att genomsnittskvinnan har mellan nio och 13 väskor?

Väskentreprenörerna på Bukvy vill fixa detta problem genom att förvandla en väska till fem olika modeller. Du ska alltså kunna använda den både till vardag och fest och kan variera kombinationerna mellan ryggsäck, laptop-väska, kuvertväska, axelremsväska och “tote bag”.

Bolaget grundades 2016 av Elena Ekström och Joanna Bark, en it-konsult och en arkitekt, som också var bästa vänner. Man har hittills gått lite under radarn.

“Jag arbetade inom IT mot bank och vet inte hur många fula, boxiga, vadderade ryggsäckar jag har haft. Men när jag skulle ut på kvällen hade jag liksom tre olika väskor. Joanna i sin tur gick runt med en tygkasse. Då kände att att: nu gör vi den ultimata vardagsväskan”, säger vd:n Elena Ekström till Breakit.

Vännerna har själva designat de tre väskmodellerna som finns i dagsläget. Och det som började som en hobby har nu utvecklat sig till ett företag. Bukvy har sålt totalt 6 000 väskor över hela världen. Prislappen på 5-1-1-väskan ligger på 4 990 kronor, så prisklassen är i mellansegmentet.

“Vår första produkt är fortfarande vår storsäljare. Nu har vi två grundmodeller: en mer klassisk och kommersiell och en mer konstnärlig. Båda är multifunktionella. Sen går det att addera remmar till, om man exempelvis vill göra den mer sportig.”

Förstärker ägargruppen

Bolaget förstärker nu ägargruppen med Elin Härén, stabchef och tidigare finanschef på budbolaget Airmee, och influencern Frida Lund. De bidrar med cirka 700 000 kronor till nytt kapital. Sedan tidigare, dock inte känt, ingår profilen Nina Campioni i Bukvy.

Frida Lund är inriktad på mat med över 50 000 följare på Instagram. Nina Campioni är bloggare och poddare och har över 22 000 följare på Instagram. 

Det här är en av Frida Lunds hennes första investeringar.

“När jag blev tillfrågad om ett samarbete ville jag ta det steget längre. Bukvy är den perfekta kombinationen av problemlösare och tidlös design – smart och snyggt. Jag ser fram emot att vara en del av framgångarna i ett till över 90 procent kvinnoägt bolag med unika produkter, nöjda kunder och en otroligt driven entreprenör”, säger hon i en kommentar.

Elena Ekström säger att det har varit kämpigt att försöka få in kapital under covid när vardags- eller jobbväskor inte har varit superhett.

“Nina och Frida är från början nöjda kunder så när vi pratade om samarbeten sa de ‘nej, men vi vill vara med!’. Det viktiga här har varit personerna – jag har letat efter en viss typ som delar vår vision. Det är en underdrift att säga att jag har ringt många samtal inför kapitalrundan. Under covid har jag fått fokusera inåt på företaget och det har varit uppenbart att det är vissa kompetenser vi behöver, så som e-handelsprofiler och människor duktiga inom digital marknadsföring.”

Covid har påverkat försäljningen

Att sälja väskor under en pandemi är inte heller en självklarhet.

“Innan covid hade vi 40-50 procent på export till USA. Nu är det absolut främst Sverige. Vi vill fortsätta växa här, men hoppas kunna prata med gruppen vi förlorat utomlands igen.”

Koan vi förvänta oss väskor för män framöver?
“Vi har faktiskt en prototyp för män. Men vi har haft en så tydlig kund hittills – kvinnan. Jag känner att nu ska vi inte sprida ut oss för mycket. Det finns också bättre grejer för män och konkurrensen är därför större där.”

Bukvy omsatte närmare två miljoner kronor under 2020 och hade ett rörelseresultat på 0,2 miljoner kronor.

“Hösten 2022 blir som att hoppa från nästa trampolin. Vi har en grund, men det är dags att köra på nytt.”

Läs mer